02 januari 2014

Own zone, hoe leef je er mee ?






OwnZone

Weten wat de juiste intensiteit is om je conditie te verbeteren, kan een probleem zijn. Door OwnZone te gebruiken, ben je er zeker van dat je op een intensiteit traint die je aerobe conditie verbetert, omdat deze functie je hartslagzone perfect aanpast aan de huidige fysiologische conditie van je lichaam. (gegevens van Polar)

Een beetje vreemde start van een fietsverslagje over een rondje met de Quest, ik zal het toelichten. Vanmorgen toen ik de Kerstboom had “afgetuigd” en alle kenmerken van dit jaarlijks terugkerende feest aan het opruimen was, zag ik hem weer liggen, het Polar tasje met daarin de hartslagmeter enz. Mede doordat ik laatst nog een mail kreeg van Polar bedacht ik dat ik de hartslagmeter wel weer eens een keer zou kunnen gebruiken en zo is het gekomen. De eerste conclusie was hij werkt niet meer, vier hele kleine schroefjes verwijderen en een nieuw batterijtje plaatsen waarbij de holle ruimte is aangevuld met wat aluminiumfolie omdat het batterijtje wat ik had dunner was dan het originele en meteen werden er een hoop cijfertjes zichtbaar. Toen het eenmaal “leefde” heb ik de nodige instellingen aangepast en zo kwam ik bij o.a. gewicht, leeftijd, man of vrouw enz.. ook de own zone kon ingesteld worden maar als ik niets doe gaat dat automatisch naar de ingegeven leeftijd enz. enz. Ik kon van start met een apparaat wat ik zeker een jaar of 6 a 7 niet meer heb gebruikt, de start knop ingedrukt en na enkele seconden zie ik mijn hartslag, al pittig lijkt mij, 109 slagen per minuut, bij het indrukken van de startknop verschijnt het lopende figuurtje dus ik ben in beweging. Ik ga richting Obdam, het is droog en we zien, als ik onderweg af en toe op mijn Polar kijk zie ik dat het ritme geregeld zo rond de 142 tot 145 aangeeft, ik voel me heerlijk ondanks dat de eerste regendruppels vallen. Bij Tom en Gerda drink ik koffie met gebak erbij en na een vrij langs stop regende het nog steeds en heb ik meteen richting Middenmeer maar weer genomen hoewel een klein ommetje mooi meegenomen is. Ik ging rechtdoor over de Lutkedijk en waar ik altijd had gedacht dat de wegafsluiting een poos geleden te maken had met asfaltering bleek nu dat het om bomenkappen ging, alle grote bomen zijn weg slechts afgezaagde stompen resten nog en geven de weg een sober aanzicht. Ik houd de Polar geregeld in het oog en als ik een tijdje denk dat het best wat harder kan zie ik dat hij bij een ruime 45 km oploopt naar 165 slagen per minuut. Ik voel me er goed bij, alleen de regen mocht voor mij wel ophouden, geregeld de bril droogmaken is lastig. Als ik thuis ben heb ik slechts 46 km gereden en als ik dan de hartslagmeter zijn “verhaal” laat tonen vraag ik me af of ik de hele rit zwaar in “overtreding” ben geweest. De automatisch ingestelde Own zone is 125 – 96 , dus daar tussenin zou het beste voor mij zijn, ik weet het niet. Toen ik vlak bij huis even ben gestopt om een foto te maken van mijn activiteit volgens de hartslagmeter zakte hij snel van 145 naar 132 en verder omlaag en nog steeds voel ik me “jong” en denk ik dat de tijd zal leren waar het schip zal stranden, het was weer een heerlijk ontspannen tochtje.

2 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Dag Pé,
Man, wat een enorm hoge hartslagwaarden voor een man van jouw leeftijd! Betekent dat je je óf te zwaar belast óf heel goed getraind bent.
Ik denk dat het laatste het geval is.
Iedereen steekt verschillend in elkaar. Ik krijg mijn hartslag normaal niet boven 150 slagen per minuut.
Bij wedstrijden rij ik dan al ruim boven 50 km/u.
Tijdens mijn gewone toerritjes lees ik bij 40 km/u een hartslag van rond 110 af.
Jij houdt dit nog wel een jaar of wat vol zo.
Groeten,
Wim

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Hoi Pé

Een goed 2014 toegewenst :)
Zoals Wim al zegt: iedereen steekt verschillend in elkaar. Dus voor jou hoeft deze hartslag helemaal niet hoog te zijn. Zeker niet als je je er lekker bij voelt.

Wim's hartslag/vermogen verhouding is juist erg laag :D

Hoewel ik zelf al jarenlang Polar spul gebruik, heb ik de "own zone" nooit gebruikt.

Als je - wat volgens mij heel slim is - je hartslagmeter weer meer wilt gebruiken, dan kan het de moeite lonen om je verschillende zones eens uit te zoeken. Als je wilt kan ik je daar - offline - wel een protocol voor geven.