28 januari 2016

Waar aan herken je iemand na 60 jaar.


Jan Geel

Richting Egboetswater

Links Jaap Kuin en rechts de oorlogsveteraan

Langs de ringvaart van de Heerhugowaard

Bijna in Obdam

Aurora in Opmeer

Op de schoorsteen van de vroegere melkfabriek

Tussen de Groene en de Korte Wuiver.

Ik denk dat ik een “gevoelsmens” ben, ja waarom denk ik dat, nou het is één dag mooi weer en ik heb gelijk het gevoel dat ik de hele wereld weer aan kan terwijl ik gisteren diverse keren het raam uitkeek en dacht, wat een trieste wereld, harde wind en regen, er is geen donder aan.  Een zaterdag is schoonzus Riet jarig en of ze het viert hangt wat af van haar gezondheid die wel eens erg wisselend is hoewel de laatste berichten positief zijn. Een telefoontje had ook gekund maar ik fiets er wel even naar toe. Onderweg in Oostwoud liep Jan Geel nog met z’n hondje, helemaal vreemd, als ik bij Jan kom is hij meestal bezig met aanpassingen van voertuigen, of zijn Quest of oude auto’s of motoren. In Wervershoof  is geen mens aanwezig dus dan weer door, ik ga maar eens naar mijn oudste zus en haar man, Piet en Joop die iets verder wonen.  Net voor de Dorpsstraat zie ik een man lopen die me direct deed denken aan iemand die uit Andijk kwam en waarmee ik gelijk op de Tuinbouwschool heb gelopen, het figuur en zijn loop, het zou kunnen. Hij ging linksom en ik moest ook die kant op, ik keek nog eens opzij en remde af en sprak hem aan ”Zie ik het goed, Jaap Kuin”,  “Ja dat klopt, dat zie je goed”, was zijn reactie. Hoe is het mogelijk, zoiets verwacht je niet en ook dat je een vroegere klasgenoot, die je al zo’n 60 jaar niet meer heb gezien aan z’n loop thuis brengt als zijnde één van de mannen uit Andijk. Hij herkende mij niet maar na uitleg was alles duidelijk. We hebben even staan kletsen en meteen kwam er nog iemand bij die hele verhalen wist op te hangen over zijn militaire loopbaan, hij had ik Korea gezeten en schrik niet, de man is al 87 jaar en dat zou ik hem niet geven. Ik ben weer verder gegaan naar het volgende koffieadres en heb alles de revue weer laten passeren bij zwager Piet en zus Joop. Toen het weertijd was om op te stappen heb ik mijn rondje voltooid door via Zwaagdijk en later Obdam en Opmeer naar huis te fietsen. Met zo’n heerlijke zonnige dag is het altijd leuk om een paar foto’s te maken, o.a. van het monument van de vroegere melkfabriek in Opmeer. Later kwam ik net na de Gouwe langs de berm over een kleine 100 meter wat extra sneeuwklokjes tegen en ook de “boomchirurgen” doen hen best in dit jaargetijde. Zo zit deze zonnige trip er weer op na 80 hele kilometers waarbij je als je thuis komt bedenkt dat het eigenlijk veel te kort is geweest.

Geen opmerkingen: