23 augustus 2017

Half zonnetje.


Ik had mooier weer verwacht vandaag, het was al rond 12 uur toen ik voor het eerst in de zon kwam te rijden, steeds bewolkt geweest. Het ritje van deze dag ging over een vaste route maar nu andersom Medemblik Enkhuizen en dan Hoorn. Eerst in huis wat extra werk verzetten i.v.m. komende maandag, dan is het weer zover. Ik ga van huis en neem dan achtereenvolgens de Westermiddenmeerweg dan de Oostermiddenmeerweg en na de eerste 9 km ben ik bij de dijk langs het IJsselmeer richting Medemblik.

Bij de Ambtenaar is belangstelling uit het buitenland gezien de uitrusting van deze fietsers.

Bij kasteel Radboud zit een meneer die het kasteel op papier probeert te zetten wat al aardig lukt, ook op de kop van de haven is weer drukte genoeg en heel ver op het IJsselmeer zie ik heel veel kleine zeilbootjes, te ver om er een foto van te maken.
In Enkhuizen staat, of eigenlijk zit, Paulus Potter altijd nog op zijn vaste stekkie. Ik maak mijn rondje en hier en daar ga ik vaak automatisch de vaste route op.
Later als ik door Bobeldijk ga, die weer open is na de langdurige “operatie” , het enige wat ik hiervan merk, de snelheidsremmers, je kan er niet met de fiets achterom rijden als er tegenliggers aankomen. Ik ga nog met een kleine omweg naar Obdam waar ik een nieuwe ervaring heb opgedaan, bij Tom en Gerda is de deur los, helaas ze zijn niet thuis maar als ik binnen sta en roep of er iemand aanwezig is begint er een klere herrie van het alarm. Gelukkig weet ik zus Gerda aan de telefoon te krijgen en ze komt hals over kop terug fietsen, “Ja”  zegt ze, “Even vergeten de deur af te sluiten”.


Later ga ik via de Korte Wuiver  en zie ik een boomgaard met enorme hoeveelheden peren, zo te zien zijn het “Conferencen”.

Op het hoekje van de Wieringermeer denk ik een moment dat ik in Frankrijk kom, een veldje zonnebloemen, helaas dit jaar zat het er niet in, volgend jaar maar weer. Als de fiets binnen staat geeft de teller 106 km aan net leuk voor vandaag.  

Geen opmerkingen: