02 januari 2018

De eerste suikerbieten van 2018 worden geoogst


Een klein “koppie” is er af, maar hij is er in elk geval wel af, na 2 weken niet echt in beweging te zijn geweest werd het echt “de hoogste tijd”. Ongelooflijk 20 december vorig jaar was mijn laatste ritje, ja wat klinkt dat hè, vorig jaar, we hebben het voortaan gewoon weer over 2018 en iedereen die het nog niet begrepen had, alsnog de beste wensen. Toen ik wakker werd regende het en dat was bijna een streep door de rekening maar al snel was dat over en kwam later de zon er zelfs even bij. De planning was, even op en neer om een paar familieleden de hand te schudden en dan weer naar huis, niets forceren zo’n eerste oefenrit. Broer Ben was de eerste, niet thuis dan naar zwager Aad en zus Ans, even een bakkie doen en wat bijpraten dan nog even op Zwaagdijk naar Margriet die er ook was en vervolgens op huis aan.

Via de “van der Deurneweg” waar de zon het bijna zomers deed aanvoelen naar Nibbixwoud waar ik “Bessie” nog even heb vastgelegd. Bessie is een kerkje dat in het begin een katholiek kerkje was, later gereformeerd en nog later cultureel centrum(pje) Via Wognum en Benningbroek kom ik al aardig dicht bij huis en via de Cultuurweg zou het vrij vlot kunnen gaan.

Helaas hier kom ik een te groot obstakel tegen maar de chauffeur was meteen genegen om de aanhanger even opzij te rijden waarna ik kon passeren en vervolgens werd de doorgang weer geblokkeerd.

Bij Middenmeer moest ik nog een keer extra goed kijken, “Is dat echt zo” vroeg ik mij af “Zijn ze nog aan het suikerbieten rooien” inderdaad de eerste suikerbieten van 2018 werden vandaag geoogst, nog nooit eerder meegemaakt dat er in januari nog bieten worden gerooid, zo zie maar weer als je onderweg bent kom je altijd wel iets of iemand tegen en zo kwam ik na 54 km weer thuis.

1 opmerking:

liggende fietser zei

Wat ik me afvraag is of de suikerfabrieken nog open zijn en de suikerbieten nog tot suiker omgezet gaan worden en niet gewoon gedroogd worden tot pulp. En een machine als deze op de foto zijn een ramp voor de grond. Ze wegen ongelofelijk veel en ondanks de 3 assen hebben ze een te grote druk/vierkante centimeter. (32 ton leeggewicht en kan 28 ton bieten rooien vooraleer te lossen?).Niet voor niets gaat de trend terug naar kleinere machines.