19 maart 2019

"Deer hejje niet van trug"



Vandaag is het begin van de echte zomer denk ik, zon, geen wind en zin om te gaan. Ik heb een ritje Zuidoostbeemster in m’n hoofd en dan deze keer via Kippen-Dam om bij dit poeliersbedrijf wat lekkers op te halen. Het fietst weer heerlijk en via Aartswoud kom ik al snel in de buurt van de A.C.de Graafweg, oversteken via het fietspad geeft nooit problemen. En toen gebeurde het weer een keer, er kwamen 3 fietsers van de overkant en bij groenlicht kwam alles in beweging,
“Hé meneer waar is je vlaggetje” alsof die “blindganger” niks zag, “Nou kijk daar is ie” wijzend naar de zijkant van de Quest. Ik hoorde wat opmerkingen maar de mooiste klonk als volgt, in het puur Westfriese dialect “Deer hejje niet van trug zus" zei één van de mannen. (daar heb je niet van terug zus) m.a.w. hier kan je het mee doen. Bij kippen-Dam moest ik even wachten omdat datgene wat ik wilde hebben op was en er aan nieuwe voorraad werd gewerkt, heerlijke bakjes met gemarineerd kip-saté.

Iets verder zag ik de “ware” liefde tussen twee zwanen, het “huis” werd met volle inzet samen ingericht en opgehoogd voor de toekomst.
Langs de Purmerenderweg in de Beemster staan in de bermen links en rechts de narcissen weer volop in bloei wat toch een echt voorjaarsgevoel geeft.  Bij Tiny een bakkie cappuccino en later een broodje, bijkletsen en dan weer richting het noorden. Ik ga via een omweggetje en kom via Middelie in Edam om vandaar langs de dijk naar Berkhout te gaan en even bij Lida te stoppen.
Wat ver in het land zie ik nog een zilverreiger staan, als je dichterbij komt vliegt dit soort meteen weer weg dus dan maar op afstand vastleggen.
Als ik thuis ben heeft de teller weer 105 km bijgeteld en heb ik op de terugweg 4380 cal. gebruikt over 54 km van Zuidoostbeemster naar Middenmeer en een lekke bandplakken was ook nog een deel van dit ritje en het calorieverbruik.


Geen opmerkingen: