21 juli 2008

Storm en geen regen maar wel spannend



Het is mogelijk, hoe bestaat het, na een weersbericht dat alleen maar regen en zelfs storm waarschuwingen afgaf werd het toch weer een keer droog en zelfs af en toe zonnig. En dan is het tijd om de Quest weer van “stal” te halen en een ritje te bedenken. Eerst maar eens tegen de wind in, het is nou niet direct storm maar hard waaien doet het wel en de temperatuur is maar 13 graden, en dat op 21 juli, haast onvoorstelbaar maar het is niet anders. Richting Slootdorp gaat prima, een beetje minder wind doordat ik schuin achter een flinke bomen rij kan fietsen en een lucht waarvan ik het vermoeden had dat het straks weleens mis zou kunnen gaan maar het bleef voorlopig droog. Toen ik Slootdorp uit ging viel het me tegen dat de snelheid er helemaal uit was dus stoppen en banden controleren, inderdaad de rechter voorband was helemaal leeg, even stoppen de fiets op zijn kant in de berm en verwisselen. Vervolgens weer op spanning brengen en verder richting Den Helder, het zal wel toeval zijn geweest maar ik reed eigenlijk overal achter een windscherm, of bomen en struiken of een dijk dus kon ik lekker de gang er in houden. In Den Helder kreeg ik het idee om langs de buitenkant van de dijk te gaan en dan bij Huisduinen weer naar de “normale” weg te fietsen, zo gezegd zo gedaan. Toen ik om de hoek kwam bij de aanlegplaats van de TESO ( de boot naar Texel) voelde ik dat er echt nog wel iets over was van de aangekondigde storm, met flink tegenstuur bleef ik op koers maar het was af en toe wel een beetje spannend. Toen ik de bocht eenmaal had gehad en de wind schuin van achter kwam werd de druk van de wind voelbaar, ik durfde niet bij te trappen omdat het pad niet echt een vlakke asfaltweg is en nogal “springt” bij hoge snelheid maar zonder trappen ging de snelheidsmeter zelfs al over de 42 km. Bij Huisduinen ben ik weer binnendoor gegaan en was na 77 km weer thuis zonder één spat regen en als ik het totaal bekijk ben ik minder dan 100 km van de 30.000 km.

Geen opmerkingen: