04 maart 2009

IJsselmeerdijk straks 5 jaar dicht




Na een dag regen van afgelopen dinsdag was ik er eigenlijk al van uit gegaan dat er vandaag, gezien de berichten, ook wel niets van fietsen terecht zou komen, echter niets is minder waar een heerlijk rondje gemaakt van ruim 100 km. Vanmorgen eerst een band plakken , rechtsvoor was door z’n “hoeven” gezakt, band er even uit plakken en oppompen. Toen ik het wieldoekje er weer voor zou zetten begon hij te sissen dus weer lek, de plakker die ik er net op gezet had kon niet los zijn leek mij, wat wel het geval was, het velglint was net naast het ventiel iets weggescheurd en daadoor kwam de binnenband bij het ventiel met 7 bar. Op het kale scherpe ijzer van het ventielgaatje en daar kon hij niet tegen. Een ander velglint halen en dat werd een z.g. plaklint daarna een andere binnenband en na de laatste handelingen was het voertuig weer reisvaardig. Ik nog een ander klusje en pas toen dat geklaard was had ik tijd voor koffie enz. maar het was toen al ruim 11 uur. Tegen de middag heb ik een paar boterhammen gesmeerd en verorberd en heb me vervolgens omgekleed. Eerst maar eens flink tegen de wind in als het straks wel mocht gaan regenen is het prettiger als dat van achteren komt, de wind kwam ongeveer uit het zuiden dus d.w.z. richting Hoorn en dan langs de dijk van het IJsselmeer en dan zie ik wel hoelang dit leuk is. Nu is het nog mogelijk om vanaf Hoorn tot Edam langs de dijk te fietsen maar gister las ik in de krant dat de IJsselmeerdijk wordt afgesloten in 2011 en liefst voor 5 jaar, dus als je nog genieten wil van een afwisselende route waar altijd wat te zien is ga dan z.s.m. want die 5 jaar daar geloof ik niets van alle overheidswerken lopen uit en kosten meer, daarom is ook de dijk van Hoorn naar Enhuizen nog steeds niet toegankelijk voor verkeer in welke vorm doet er niet toe, men is niet klaar, beter gezegd men is nog lang niet klaar terwijl er bij aanvang borden werden geplaatst met onderaan de tekst : “Gereed november 2008” ze hebben het gewoon afgeplakt dan telt er geen termijn meer. Die mooie route langs de dijk daar had ik ook nog een paar foto’s gemaakt en toen ik weer bij mijn fiets stond zag ik tegenover welke plaats ik was gestopt, deze plek heet “Moordenaarsbraak” Toen ik thuis was heb ik eerst opgezocht wat het allemaal voor schrikbeelden op moet roepen maar toen ik las dat het tijdens grote dijkdoorbraken was ontstaan en er geen echte moorden zijn gepleegd stelde me dat toch weer gerust, hoewel, het was al tussen 1775 en 1849 . In die tijd zijn er volgens overleveringen verschillende dijkdoorbraken geweest van Schardam tot aan Edam hebben die nu nog de volgende namen, Hogendijkerbraak, Moordenaarsbraak, Grote Braak en dan is er nog iets met de naam Kleine Braak. En dat alles samen vormt de polder “Zeevang” de dorpjes of gehuchten langs de dijk zijn achtereenvolgens Schardam, Eterheim, Warder en tot slot Edam welke plaats meer bekendheid geniet. Vanaf deze plaats heb ik de koers gewijzigd, eerst naar het westen en af en toe wat meer naar het noorden en zo kwam ik via De Rijp en Schermerhorn toch weer thuis zonder ook maar één spatje regen.

Geen opmerkingen: