27 mei 2009

Regatta Medemblik




Vandaag een extra klein rondje gefietst, niet bewust, maar het kwam toevallig zo. Eerst had ik nog het voornemen om weer iets van een 80 tot 100 km rond te karren maar door veel oponthoud onderweg ben ik geholpen om me wat in te houden. Als eerste ben ik richting Medemblik gegaan en bij het binnenrijden van deze Zuiderzeehavenstad was het eerste wat mij opviel de vlaggen die aankondigden dat de “Delta Lloyd Regatta” van 27 t/m 31 mei wordt gehouden. In en om Medemblik is het dan een drukte van belang en het was goed te merken dat er heel veel buitenlanders rond de haven zwierven, de afrit/oprit waar ik meestal langs ga om langs het Regatta centrum te fietsen was wel vrij maar onderaan stond het vol met mensen, boten, trailers, campers, caravans, tentjes en auto’s, het was er gewoon hartstikke druk, dus dan naar de volgende afrit waar ik wel langs moest omdat men een deel van de dijk eenrichtingsverkeer had gemaakt. Dit lijkt me echt een paradijs voor Wim S., hij is zeiler en watersportliefhebber en zou hier zijn hart op kunnen halen. Aan het einde van de watersporthaven ben ik weer naar de normale weg gefietst en heb daar een hele poos met één van de verkeersregelaars staan kletsen, een bekende van mij die dit gebeuren alle jaren als vrijwilliger meemaakt. Kees vertelde op een bepaald moment dat het best leuk is maar van de zeilregels snapt hij ook niets ondanks dat hij al enkele keren mee was gevaren op een grote boot van de gemeente die dichtbij het wedstrijd gebeuren vaarde. Na de nodige gegevens te hebben uitgewisseld ben ik verder gegaan naar Wervershoof en ben bij mijn jongste broer belandt. Als je daar niet uit eigen beweging op zou stappen dan kom je er nooit meer weg, die kletst aan één stuk door, vooral over zijn laatste “rondje” fietsen, een kleine ronde van Nederland van ongeveer 880 km met 32 personen. Toen ik eindelijk weer op pad was leek de lucht dusdanig te zijn verslechterd dat richting Middenmeer het verstandigst leek, eerst nog even het rondje aanpassen via Zwaagdijk en Oostwoud en dan weer richting Opperdoes. Toen ik door Oostwoud reed zag ik dat Jan Geel druk bezig was naast zijn huis dus even in de remmen en terug “flintstonen”. Jan is altijd optimistisch als het over fietsen gaat, juist door zijn liefde voor alle vormen van vervoer in vroeger dagen, zo heeft hij een museum achter zijn huis waar werkelijk alles is te zien over de hele ontwikkeling van de fiets tot uiteraard de ligfiets, maar ook een aantal auto’s uit vroeger tijden behoren tot zijn collectie. Het is best de moeite waard om dit eens te bekijken, dat iemands hobby zo uit kan groeien want ook op de zolder staat van alles en nog wat m.b.t. kleding uit vroeger tijden en daarbij geven Jan en zijn vrouw op smakelijke manier tekst en uitleg. Eén ding is jammer op die zolder lopen geen muizen dus de kat hoeft niet dood. ( Voor ingewijden is dit een uitspraak die nooit meer wordt vergeten bij het zien van een aantrekkelijke vrouw) Jan zei tijdens rondje Texel over één van de deelneemsters in puur Westfries dialect : “As ik zukke muize op zolder had den sloeg ik de kat dôôd”

Geen opmerkingen: