29 december 2009

"Blij dat ik rij"


Vandaag is het helemaal anders, geen zon, geen prettige temperatuur en weinig zicht. Het is weer min of meer een kwakkelwinter, wat kan het snel veranderen. Ondanks die tegenvallende weersverandering ben ik toch maar even op pad gegaan, een kort rondje naar Zuidoostbeemster. Het zal zo rond 10 uur zijn geweest toen ik de fiets naar buiten reed, het ging een beetje zwaarder als normaal dus moest er wel iets niet kloppen met de bandenspanning, inderdaad rechtsvoor stond leeg dus de fiets op zijn kant en de band er uit en meteen maar plakken, ik ben nu nog in de warmte. In de buitenband vond ik een heel klein stukje glas wat er heel simpel uit te peuteren was en vervolgens de band er weer omheen en op pad. Het was op dat moment nog net een half graadje onder nul maar voor mijn gevoel leek het wel -10 C. De rit ging verder heel voorspoedig tot aan de Zesstedenweg net voorbij De Hulk, nogal bochtig dus langzaam rijden en na de laatste bocht aanzetten en ontdekken dat de gang er niet meer in te krijgen is, rechtsvoor is weer lek. De reserve binnen/buitenband die achter de stoel staat kon ik snel monteren en binnen 5 minuten reed ik weer. Bij mijn vriendin eerst cappuccino en een broodje, daarna even de band plakken, ziezo, die kan weer opgeborgen worden achter de stoel om in geval van nood snelle vervanging mogelijk te maken. Toen ik weer richting huis ging leek de bewolking minder zwaar en leek het erop dat de zon misschien nog wel om de hoek zou kunnen verschijnen. Het viel tegen, de wind uit het Noord-noord-oosten was nog steeds erg ”dun” en gaf een gevoel van enkele graden onder nul. Bij Hobrede ben ik naar de andere kant van de ringvaart gegaan en kwam zo langs het water te rijden, waar normaal een grote rietschoot staat was nu alleen een “stoppelveld” te zien. Door Oosthuizen en vervolgens ben ik nog even langs de IJsselmeerdijk gegaan tot aan Scharwoude, het is dan nog maar een ruime 20 km naar Middenmeer via Berkhout en Bobeldijk naar Wognum en Benningbroek, ondanks de koud aanvoelende rit weer “blij dat ik rij”.

Geen opmerkingen: