17 april 2013

Klussen en aardwarmte






Vandaag was ik al redelijk vroeg op pad, bij de familie in Oostzaan moeten een paar kleinigheidjes opgelost worden en vandaag is het “oppasdag” voor oma Tiny dus alles is mooi te combineren. Om kwart over 9 ben ik al in de “Zuidoost” en na de koffie ga ik door naar Oostzaan. Een stukje terrasvlonder losschroeven en vervangen door nieuw, simpel maar het moet wel even gebeuren, de oude schroeven laten zich voor 98 % gemakkelijk losdraaien en dat geeft wel moed voor het plaatsen van de nieuwe planken, de ondergrond is nog prima en zo kan ik vlot één en ander afwerken. Als blijkt dat ik nog wat hout te kort kom besluit ik dat zaterdag wel even af te werken, dan heeft Patricia wel de aanvulling opgehaald. Ik heb me weer omgekleed en de Quest staat al te “springen” om weer los te gaan, alles met een behoorlijke wind schuin achter. Omdat het alle keren zo’n mooi stukje is ga ik weer via “Het Twiske” en maak onderweg een paar foto’s, o.a. van de molen en de vreemd gevormde brug en nog zomaar een plaatje van onderweg. De snelheid zit er geweldig in het gaat gesmeerd en binnen de kortste keren zit ik alweer bijna thuis. Als ik langs Agriport ga zie ik een “boortoren”naast een kassencomplex aan de Oudelanderweg, die tegenwoordig Nieuwlanderweg heet. Bij navraag werd mij verteld dat er wordt geboord tot 2,5 km diepte om warmwater te verkrijgen voor kasverwarming. Ik heb even een stukje opgezocht waar er over werd geschreven en het hier onder bijgeplakt. Na 111 km was ik weer binnen en een hele ervaring rijker, je bent nooit te oud om te leren.

(Aard-)warmte

Sinds 2011 is ECW actief met de productie en het transport van Warmte. ECW heeft totaal bijna 9MWe WKK’sIllustratie_Californie2 en verkoopt de warmte aan de glastuinbouwbedrijven. Door een aantal WKK’s in eigen beheer te hebben kan ECW nog beter sturen op de balans binnen het EWEB elektra en gas. Het is de ambitie van ECW deze activiteiten in combinatie met aardwarmte de komende jaren te gaan uitbouwen. Aardwarmte is warmte uit het binnenste van de aarde wat op circa 2200meteruit een zandlaag  gewonnen kan worden . De warmte komt vrij met circa 75 graden en kan het hele jaar rond benut worden. Aardwarmte is daarmee een ideale basislast voorziening en vult de warmtevoorziening voor het gebied aan.  Om deze redenen is het nodig aardwarmte te benutten op een groot oppervlakte kassen. ECW heeft daarom de rol op zich genomen een project te ontwikkelen en via een warmtenet de warmte te transporteren. Via dit aan te leggen warmtenet kan dan tevens de WKK-warmte getransporteerd worden. Zo beoogt ECW een robuuste en duurzame energievoorziening tot stand brengen. Aardwarmte zorgt er voor dat de afhankelijkheid van fossiele energie voor ECW en haar afnemers afneemt. Het eindproduct van de afnemers van ECW - glasgroenten- kan met het gebruik van aardwarmte verder verduurzamen.

Geen opmerkingen: