15 april 2013

Nijlganzen, krokussen en de zon wat wil je nog meer ?








Het is weer een “feestdag” vandaag, het is voorjaar met alles wat daar aan vast hangt. Iets beter weer, iets slechter weer, maar ook alles op één dag zoals regen en zware bewolking maar dan komt het toch nog helemaal goed, wat heb ik vandaag genoten, een prachtige dag met zulk weer. Eerst in huis wat “rommelen” en in alle rust bedenken dat ik volgens de buienradar zo rond de middag wel vertrouwd op pad kan en zo is het ook gegaan. Ik denk dat het zo rond half 12 kwart voor 12 was dat ik in het andere pak stond, nog even iets achter de kiezen stoppen en dan de fiets uit z’n “schuilplaats” gereden en van start. Ik weet vaak niet waar ik heen zal gaan maar voor vandaag had ik al een rondje in gedachten. Tiny gaat vanmiddag tennissen in Neck wat ze daar al jaren doet op maandagmiddag dus leek het me wel leuk om heel even langs te rijden, dan heb ik in ieder geval een doel. De GPS hangt op zijn vertrouwde plekje in de fiets en laat me later zien waar ik allemaal gereden heb, eerst maar richting Oude Niedorp, Broek op Langedijk en dan langs Heerhugowaard. Als ik langs de ringvaart van de Heerhugowaard rijd zie ik net voor de bocht richting Huygendijk een stel Nijlganzen met hun kroost dat betekent stoppen en een paar foto’s maken, prachtig zulke beestjes als ze nog klein zijn hoewel de volwassen dieren ook niet onooglijk zijn. Even later passeer ik een aantal krokus- velden in de gangbare kleuren allemaal tekenen dat het echte voorjaar er is, ook de temperatuur is prima en af en toe moest ik een windmolen of een vlag “zoeken” om vast te stellen of ik nou voor of tegen de wind in ging, ’t liep allemaal geruisloos en lekker. Langs de Westdijk de brug over en vervolgens 1e afslag rechts naar Spijkerboor en zo door naar Neck waar Tiny aan het “dubbelen” was met een aantal gelijk gestemden. Heel even kijken en de dames niet uit hun concentratie halen om vervolgens weer verder te gaan. De zon was er ondertussen bij gekomen en het werd zowaar een soort “feest rit” richting Middenmeer, de wind geregeld van achter of schuin van achter en de zon erbij, wat kan een mens nog meer wensen. Langs de dijk is het altijd heerlijk fietsen dus de afslag nemen naar de dijk van het IJsselmeer en dan koers zetten naar de thuishaven die na 104 km weer was bereikt. Ik zeg nogmaals, “Wat is het leven toch mooi”

1 opmerking:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Ja, het kan echt genieten zijn soms..........

Groeten, Adri.