04 september 2013

Eerst koffie en daarna 't H.E.M. rondje







En dan is het weer zonnig, vanmorgen liet de “koperen ploert” het nog lang afweten maar in de loop van de middag werd het serieus mooi weer. Ik was van plan om vanmorgen even naar Zwaag te fietsen en bij Leo en Riet een bakkie te doen, Leo was naar de tennisbaan en Riet had de koffie klaar, samen met haar schoonzus Mien zaten we heerlijk op het terras wat bij Riet altijd open is. Na de koffie leek het me iets te laat om naar Oostzaan te rijden dus ging ik rondje H.E.M., door Zwaag eerst naar Bobeldijk en Berkhout om via Scharwoude naar de dijk te gaan, een beetje met een omweg als je naar Enkhuizen wil maar dat is geen probleem, nu heb in elk geval nergens last van verkeersdrukte. Omdat ik laatst zag dat men in Hoorn heel veel wol heeft gebruikt om diverse objecten te voorzien van een extra “verpakking” was ik nieuwsgierig naar de jongens van Bontekoe, inderdaad ook deze 3 ontkwamen niet aan deze moderne gril van een enkeling, ik zal het wel verkeerd zien maar dit is niet mijn smaak. Op de achterkant van het monumentale pand staat een mooie gedenksteen met opschrift  uit lang vervlogen tijden, normaal zie je zoiets niet maar als je iets verder gaat zie ze altijd wel wat. Wat erg opvallend was vandaag,  “ ’t stikt van de grijze golf” wat af en toe een gevaar op de weg is, ik mag eigenlijk niet oordelen omdat ik ook een klein beetje in die richting zit, maar opletten, ho maar.  Alles dwarrelde vandaag van links naar rechts en daarbij meestal ondersteund door een accu die vaak onder de bagagedrager wordt meegesmokkeld. Ho, niet te snel oordelen, maar diegenen die normaal al vaak fietsen pik je er zo tussenuit, die weten hoe het verkeer vandaag de dag in elkaar steekt. En ook de groepen wielrenners waren vandaag talrijker dan andere keren. Door Enkhuizen gaat net zo vlot als door Hoorn dus ik zit meteen weer op de dijk richting Andijk en Medemblik, na Medemblik een stukje Zuiderdijkweg om ook een foto te maken zoals ik laatst op een blog las van Paul van Roekel “Mooi Geel is niet Lelijk” maar toen was ik jarig Paul dat had je goed gezien. Als “De Ambtenaar” weer is vastgelegd rij ik nog een klein stukje door om via de Oostermiddenmeerweg richting huis te gaan, als laatste zie ik net voor Middenmeer enorme stofwolken, aardappels rooien, terwijl het 2 weken geleden nog ruim 50 mm had geregend stoof het behoorlijk. Na 102 km was het weer over met de pret en kon ik een heerlijk douche wel waarderen.

Geen opmerkingen: