09 september 2013

Voor de buien uit fietsen.









Laten we het heel even over het weer hebben, is de zomer nu voorbij of hebben we nog meer van die mooie weken in het vooruitzicht? Vanmorgen voldeed alles aan het denkbeeld dat het begin van de herfst er was, wind en regen afgewisseld door zonnige momenten en een temperatuur die zo rond de 17 graden schommelt. Eerst moest ik de fiets weer “rijvaardig” maken na de reparatie door Jan Reus die keurig netjes de “matjes” heeft geplakt zodat het stukje rond het schroefgat weer netjes versterkt is. Alleen nu nog even een klein gaatje boren en alles weer op zijn plaats brengen, het is allemaal netjes verlopen en na een proefrondje van enkele kilometers kan is zeggen, “hij rijdt weer zoals het hoort”. Eerst had ik in mijn hoofd om bij broer Ben langs te gaan maar dan komt er niet te veel van een rondje fietsen dus ben ik bij Wervershoof meteen maar buitenom naar Andijk gereden, bij vuurtoren “De Ven” komen de eerste zonnestralen er door en merk je meteen dat het nog zomers aanvoelt. Bij Enkhuizen staat de Dromedaris nu ook van boven in de steigers, als het eenmaal klaar is kan je meteen weer onder het pand door, nu moet er al een heel aantal maanden omheen worden gereden. Als ik verder de dijk volg zie ik bij Oosterleek dat de vuurtoren op de hoek bij het “Oma Mia bankje” nog steeds niet is voorzien van zijn oorspronkelijke tekst, wat wel door Rijkswaterstaat is toegezegd. De lucht ziet af en toe nogal onbetrouwbaar om te geloven dat het droog zal blijven maar in verwonder mij er over dat het toch nog vrij druk is m.b.t. zeilboten op het IJsselmeer. Ik passeer Hoorn en maak het rondje iets groter om niet door de drukke binnenstad te moeten fietsen en ga dan via Scharwoude richting Berkhout. De lucht met zijn variërende wolken patroon blijft me verrassen tot ik op een bepaald moment zie dat ik, als het kan moet proberen voor de scheiding te blijven van goed en slecht weer, links een zeer donkere wolkenmassa en rechts nog steeds redelijk helder. Gas op de plank en zorgen dat ik binnenkom, het viel dus allemaal wel mee, eigenlijk geen noemenswaardige regen onderweg gehad, wel grote plassen hier en daar dus het heeft wel degelijk geregend maar niet waar ik was. Als de teller stil blijft staan heeft hij er 92 km opzitten en een totaal score van 53.766 km.

2 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Je bent er mooi tussendoor gezwijnd. Het heeft hier in De Woude geklapt van de zware regenbuien.
Mooie plaatjes!
Groeten,
Wim

rob, nieuwegein zei

Hallo Pé,

Als je de luchten zo kunt lezen, dan heb je je roeping als molenaar gemist.

Groet, Rob