14 juli 2014

Ingrijpende veranderingen bij de Hondsbossche Zeewering














Alle dagen zijn anders, inderdaad niets nieuws aan, dat wist iedereen al maar toch zijn er veranderingen die niet alledaags zijn. Ik was al een hele poos niet meer echt over de “noordkop” gegaan dus was mijn idee om dat vandaag maar weer een keer wel te doen. Dus dat wil zeggen over de buitenkant langs het Marsdiep bij Den Helder een gezond ritje waarbij je volop de frisse zeelucht kan opsnuiven. Bij de vuurtoren “De Lange Jaap” bij Den Helder even stoppen en een paar foto’s maken en constateren dat zo’n Quest maar een onooglijk  klein gevalletje is op afstand en dan nog tegen zo’n immens groot wateroppervlak. Als ik de kust blijf volgen kom ik hier en daar door de duinen en later vanzelf bij de Hondsbossche Zeewering. De zon komt er af en toe bij en dat maakt het weer aantrekkelijker en ik neem bij St.Maartenszee de afslag naar het strand om daar even te kijken. Even later kom ik bij de afslag naar Petten en ga naar de Hondsbossche Zeewering om maar weer eens te zien of men een beetje opschiet met de zandsuppletie, ik zag in het begin wel een verkeersbord staan maar ging ervan uit dat dit voor auto’s was en had dus niet gelezen wat erop stond. Later werd ik er nogmaals mee geconfronteerd en besefte toen dat ik linksaf omhoog moest als ik verder wilde. Inderdaad bij Hargen aangekomen was het me volkomen duidelijk, er is daar geen doorkomen meer aan, zand, zand en nog eens zand. Ik begrijp nu een klein beetje de commotie zoals dat vanmorgen in de krant stond van natuur en milieu freaken die weer een hele hoop “beesies”en plantjes zien omkomen. Het zijn inderdaad veranderingen die niet alledaags zijn, de natuur wordt danig ontregeld lijkt wel. Later door de duinen naar de Schoorlsezeeweg passeerde ik nog iemand op een tweewielige ligfiets even een paar foto’s maken en later toen ik was gestopt hebben we even staan kletsen, de mannen kwamen uit Zwitserland en fietsten nu weer richting het zuiden, een leuke vakantie bezigheid. Toen ik thuis was stond de teller van de GPS op 106,18 km en de teller van de Quest op 106,16 km laten we maar zeggen dat beide tellers goed zijn. 

Geen opmerkingen: