22 oktober 2014

Hoogwater












De storm is gaan liggen en de Quest komt weer uit z’n “holletje” zo is het ongeveer. Het leek me wel wat om eerst in Den Oever te gaan kijken of het water daar echt zo hoog komt als aldoor via de media wordt verteld. Ik ben nog maar amper van huis en de eerste regendruppels komen al naar beneden, achteraf zijn dat de enigen geweest voor vandaag, tenminste waar ik me overal heb laten zien. De zon schijnt zo af en toe en het is echt niet zulk onaardig weer. Als ik bij Den Oever kom i s het er drukker als normaal, ik ben dus niet de enige nieuwsgierige. Het water is al weer minstens een 60 a 70 cm gezakt anders had ik hier niet kunnen fietsen. Het is wel een “mooi” gezicht, de vissersschuiten op gelijke hoogte met de kade. Ik rij naar het eind van de haven en ga dan omhoog en weer terug door het dorp, de coupure is netjes afgesloten en dat is echt nodig geweest anders was er behoorlijk waterschade ontstaan aan de huizen vlakbij de haven en misschien ook wel verder in het dorp. Op de foto met de groene dijk is duidelijk te zien hoe hoog het water heeft gestaan, maar het is nu weer afnemend tij dus het komt allemaal weer op zijn pootjes terecht. Na Den Oever ben ik langs de dijk richting Medemblik gegaan omdat ik even naar Zwaag wilde fietsen om bij Willem Vierbergen  poolshoogte te nemen van zijn onfortuinlijke val met de fiets. Was ie maar met de Quest geweest dan had hij dit nooit op kunnen lopen. Waarschijnlijk of haast wel zeker afgescheurde kniebanden en daar is hij nog lang niet klaar mee. De tijd zal het leren maar het viel mij tegen en als ik het zo bekeek zal hij voorlopig wel uit de roulatie zijn. Bij Willem wel even een bakkie koffie gedaan en energie verzameld voor het vervolg van de rit. Naar Zuidoostbeemster een glutenvrij brood wegbrengen naar Tiny die niet thuis is omdat het vandaag oppasdag is. En dan via Middenbeemster weer op huis aan, al met al een leuk ritje waarbij ik slecht vlak bij huis vanmorgen een klein buitje heb gehad en verder nergens regen ook al was het een afstand van 120 km die weer met heel veel plezier zijn afgelegd.

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo Pe',

Ik lees zeer regelmatig je berichtjes, ik moet zeggen dat ik het bewonderenswaardig vind dat je elke dag een rondje rijd met behoorlijke kilometers en volgens mij met veel plezier.

Groet, John