05 maart 2018

Veel ijs langs het Markermeer



Mensen het komt echt, het voorjaar is in aantocht en heel blij nemen we afscheid van alle kou en nattigheid (hopen we). Vanmorgen heb ik nog even getwijfeld, zal ik naar Oudemirdum gaan of blijf ik in de buurt, die kale dijk over en dan het zelfde pad weer terug, nee ik houd het op een buurt ritje. Eenmaal van start begon het meteen weer te “kriebelen” wat is dit toch een zalige sport, je kunt overal heen en het schijnt nog gezond te zijn ook, wat wil een mens nog meer.
Gisteren zag ik een foto van neef Peter en Annelies van der Lee die een mooi plaatje hadden geschoten van het kruiende ijs bij Schellinkhout.









Het is op “mijn” route althans dat maakt onderdeel uit van mijn H.E.M. rondje over de dijk langs het Marker en IJsselmeer. Laat ik ook die kant maar eens opgaan en zien wat er nog over is van de ijsmassa. Aan het eind bij Broekerhaven kwam ik Jan Imming ook weer eens tegen, een man die ondanks zijn ziekte alle dagen zijn rondje maakt om het zolang mogelijk vol te houden, knap hoor.




Dus zo werd het weer eens het bekende rondje met wat extra’s om op Zwaagdijk-Oost te zien of de brand van afgelopen weekend inderdaad bij de boerderij was die ik voor ogen had, het klopt helemaal op nog geen 100 meter van de woning waar ik met mijn ouders heb gewoond en waar nu zus Margriet haar onderkomen heeft. Drie en twintig stuks vee, koeien en kalveren, hebben de vuurzee niet overleefd.

En zo kwam ik na wat omzwervingen weer richting Middenmeer waar Jan Bouma zijn conditie op peil houdt door met dit weer een stukje hard te lopen. Mijn ritje eindigde na 97 km en is voor herhaling vatbaar heb ik vastgesteld.

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Wij hebben zondag met de auto dit ritje van Hoorn naar Enkhuizen gemaakt. Prachtig om te zien.
Wel veel waaghalzen die heel ver het ijs op gingen.
Groeten,
Wim