10 september 2018

Vreemd bouwwerk in Friesland



Alle begin is moeilijk zegt men vaak, nou ik heb er weinig last van als je iets van plan bent moet je niet treuzelen of het nou wel of niet door moet gaan en zo nam ik vanmorgen het besluit om even op en neer naar Oudemirdum te rijden. Het windje heb ik heen mee op de Afsluitdijk en terug zien we wel weer. Op de dijk gaat het weer als vanzelf tot ik kort voor Breezanddijk een drietal mannen inhaal die met de racefiets de gang er flink in hebben. Als ik dichterbij kom zie ik het al, Dirk de Vries, Dirk Steltenpool en de middelste man ken ik niet maar het trio wisselt geregeld van koppositie en ik wacht rustig af tot na de “bult” en passeer ze vervolgens. Ze reden helemaal links en op het claxonnerende geluid gingen er twee naar rechts, ik hoorde nog een schreeuw van Dirk de Vries, “Koik uit Dirk, opsaai” en toen was de weg vrij.
En dan iets onverwachts bij het binnenrijden van Makkum kwam mij een auto tegemoet die stopte en draaide zijn raam open, schoonzoon Siebo is voor “Feadship”, een grote jachtwerf uit Makkum, onderweg naar Harlingen waar een enorm jacht ligt wat nog een paar kleine aanvullingen nodig heeft. Heel even kletsen en toen er auto’s aankwamen zijn we ieder ons eigen weg gegaan. Bianca was ondertussen al ingeseind, “Je vader komt er zo aan” en daar is het altijd gezellig onder het genot van koffie en koek.
Ze meldt nog trots dat ze een nieuwe huisgenoot hebben, een Hudson eekhoorn die weer van het buitenhok ondergronds naar het hok in de kamen kan, mogelijk komt er spoedig een vrouwtje bij want dit is wel erg eenzaam.Dan weer huiswaarts met een ommetje.


Bij het bekende punt even stoppen en een paar foto’s maken vervolgens in Stavoren ook even met de camera spelen om de “Vis van Stavoren” vast te leggen, minstens zo bekend als “Het Vrouwtje van Stavoren”.

Ik had me al een paar keer afgevraagd wat men aan het bouwen was een stuk van de doorgaande weg af dus afslaan en de zaak van dichtbij bekijken, een huis op z’n kop 3 wooneenheden, voor mij nog onbegrijpelijk.


En zo kom ik met veel wind op de Afsluitdijk waar bij Den Oever ook begonnen wordt met, …………..  ja wat zal het worden met alle veranderingen aan de Afsluitdijk, de tijd zal het leren. Thuis gekomen na een kleine afwijking van de route is het net 174 km geworden, de dag is weer goed besteed vind ik.

Geen opmerkingen: