04 mei 2020

75 jaar geleden was de polder onder water.


83 km

We gaan weer verder met de verhaaltjes over mijn fietstochtjes in voornamelijk Noord-Holland, een heel enkele keer zit er een “afwijking” in als ik een dijk overga, of de Afsluitdijk , maar dan per speciaal “taxibus” vervoer wat helaas 2 dagen van tevoren moet worden aangevraagd, of over de dijk Enkhuizen – Lelystad die gelukkig vrij is sinds de afsluiting gedurende enkele jaren en daarna door over waaiend zand door onzorgvuldige planning. oogst. Ook schijnt er een kassencomplex over te zijn gegaan in andere handen waardoor er andere reclame wordt gepresenteerd. 
Dit stond eerst op de Afsluitdijk

De haven van Den Oever

De nieuwe bescherming op de haven

Simpel om "berm parkeren" tegen te gaan
 boomstammen plaatsen


De dijk is opgeblazen en het gat laat water binnen

Indrukken van het gebeuren

Indrukken van het gebeuren

Op de kaart is in 3 talen aangegeven hoe het water
per uur meer vernietigde van de jonge polder

De gaten die geslagen zijn

Enkele beelden van hoe het werd door het water

Indrukken van het gebeuren

Indrukken van het gebeuren
Ik bleef vandaag dus binnen de lijntjes van het gebied, eerst over Wieringen dan langs het nieuwe monumentje in de Wieringermeer waar op 17 april 1945 de Duitse bezetters de dijk hebben opgeblazen, nu dus extra te gedenken 75 jaar geleden.
Richting Abbekerk

Land bewerken en zaaien in de polder

Nieuwe reclame langs de Flevoweg
Ik heb mijn rondje compleet gemaakt door een beetje omrijden via Medemblik, Wervershoof. Zwaagdijk, Wognum enz. weer naar de polder waar weer volop wordt gezaaid voor de volgende oogst.

Geen opmerkingen: