29 april 2020

Een bewolkt ritje







Het was droog en dat is al heel wat, geen spatje regen gehad op mijn ritje van deze zwaar bewolkte donkere dag. Een planning was er niet dus uit de vrijehand een rondje “bedacht”, zal ik richting Den Helder gaan of een andere kant op, het werd bij nader inzien toch weer een ritje langs het water van de vroegere Zuiderzee. In de polder zijn ondertussen ook al heel wat aardappelen geplant al wordt er soms wat slordig mee om gegaan om ze onder de grond te krijgen. Na Medemblik richting Onderdijk, bij de eerste gang langs het water werd ik geconfronteerd met wolken vliegjes en zodoende bleef ik tot aan Enkhuizen onderlangs gaan dus niet op de dijk, als ik vlees wil eten bepaal ik dat zelf liever. Later na Enkhuizen geen vlieg meer gezien.  Een heel aantal Friese paarden hield me even staande net als het “selfie” langs de dijk in Andijk, twee keer in één beeld, heel toevallig. Door Enkhuizen en dan weer vervolgen richting Hoorn het is overal rustig langs de wegen, weinig auto’s en een enkele wandelaar of fietser. 



Ik weet dat er in “Westfriesland”, mijn geboortegrond,veel bollen worden geteeld en dat valt vooral nu op, overal zie je bloeiende bollenvelden.



 Door een omleiding bij Bobeldijk ga ik linksaf vanaf de Slagterlaan en daarna rechtsaf, na enkele kilometers neem ik de Rijndijk, een smal maar mooi fietspad dwars door de velden en zie daar een superplaatje van een zwaan tussen de gele koolzaadplanten en tulpen op de achtergrond. Iets verder zie ik een zwaan op haar nest en binnen een ruime kilometer kwam ik drie keer zo’n situatie tegen, dus er komen weer zat zwanen bij dit jaar.
Vlak bij huis werd in één gang het land bewerkt en ingezaaid, alles gaat door ondanks de “corona” en zo reed ik vanmorgen ook nog weer 102 km met plezier over diverse wegen en paden in de regio.


Geen opmerkingen: