09 april 2020

"Zeikerds" onderweg.



In kerkelijke kringen heet het vandaag “Witte Donderdag” en morgen “Goede Vrijdag” allemaal in aanloop naar de Paasdagen. Door de corona problemen gaat helaas de “Texeltoer” vanuit Twisk op “Goede Vrijdag” niet door, jammer dat is wel zeker maar ik heb toch mijn rondje weer kunnen maken. Ik had nog een CD-tje voor broer Ben uit voorzorg in mijn tas in de fiets gedaan, je weet maar nooit waar je terecht komt zo’n dag. Ik reed op het Wagendwarspad waar ik vroeger met mijn vader en broers nog een stuk tulpen had staan op huurland bij de familie Bischoff-Tulleken, al minstens 60 jaar geleden, toen mobiel ging. Het was Ben, “Ben je thuis” “Nee ik rij nu op het Wagendwarspad, ik kom eraan en geef die CD wel even af”, en zo kwam ik toch nog even bij familie in Wervershoof. Vervolgens, omdat ik toch op die route zit maar het vaste rondje Medemblik-Enkhuizen-Hoorn al is het nu niet officieel het HEM-rondje. Hier en daar wat omrijden in Enkhuizen waar flink gegraven wordt langs de doorgaande wegen.




Onderweg zie ik weer veel, heel veel, bloeiende bollenvelden en niet te vergeten ganzen. Langs de dijk is het heerlijk om te fietsen, helaas voor de Paasdagen is de dijk afgesloten voor automobilisten en motorrijders en mogen alleen wandelaars en fietsers hier gebruik van maken, het is ook af en toe te gek.
Ik haal ook nog een andere sportfanaat in die op skeelers flink de gang erin heeft.


Ik dwaal af en toe flink uit de richting en ga via Obdam binnendoor langs de “Lage Hoek” waar ik ben gestopt voor een aantal “Zeikerds”, ja je zal ze in je tuin hebben. Aan de ander kant van de weg staan een hele serie keurig netjes geknotte wilgen waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen.


Als ik net weer opgang ben komt er een speciale tegenligger aan, snel de camera gepakt en hopen dat de foto is gelukt. Eerlijk ik vind het prachtig, zo’n foto van blije mensen die allebei de hand opsteken, als ik ze zou kennen dan ging de foto op vol formaat meteen per mail naar ze toe . Nog een laatste perceel tulpen en dan thuis de “handel” weer in de garage en de teller weer op nul nadat de ruime 100km van deze dag is gewist.

Geen opmerkingen: