28 november 2023

Het Nesbos staat onderwater.


Wat een dag, vanaf de start volop zon en zo goed als geen wind of regen, zou de weerprofeet in de war zijn.

Vanmorgen vroeg was het al helder en zag ik de volle maan en toen het nog lichter werd kon ik m’n geluk niet op. Na de koffie een ander “pak” aan en een rondje fietsen, ik dacht in eerste instantie richting Den Helder te gaan maar ik zou nog wat echte pepernoten, voor ons “moppen”, halen in Wervershoof bij bakker Swart dus niet om de Noord.






Door Medemblik richting Onderdijk en Wervershoof en toen knipperde ik even met de ogen, zie ik dit wel goed. Het z.g. Nesbos bij Onderdijk stond onder water, het IJsselmeerwater was over het dijkje gekomen en zie hier het gevolg. Nog nooit eerder is dit voorgekomen, het fietspad was een klein stukje afgesloten maar ik kon er nog wel door, het stond griezelig hoog. Dus stoppen en wat foto’s maken en er werd volop gepompt maar voorlopig is dit nog niet klaar.

Eerst naar de bakker toen naar broer Ben maar die was niet thuis en vervolgens even naar Aad en Ans, Aad was niet erg lekker maar zorgde wel voor koffie dus het viel toch wel mee met hem. Daarna richting Zwaagdijk en binnendoor naar de dijk om via
 Oosterleek op de Zuiderdijk te komen om richting Hoorn te fietsen.

De z.g. lichtopstand is weer opgeknapt één af andere belhamel had jaren geleden het opschrift wat overgespoten met zwarte verf maar nu was het weer te lezen.


En zowaar er zijn om deze tijd nog zwemmers, mijn dochter in Friesland doet dit heel frequent en hier is ook al een liefhebster, haar partner zat alweer in ’t pak en was bezig z’n sokken weer op te ”hijsen”.

Eerst nog een stukje dijk en dan door naar Hoorn,
 in Scharwoude de trein voorrang verlenen zo’n ijzeren “bulldozer” is mij te hard, en zo kwam ik na 81 km weer in Middenmeer na een heerlijk zonnig ritje. 

Geen opmerkingen: