08 november 2023

Waar zijn alle bedrijven gebleven aan de Tussenweg ?

 


De ingreep van gisteren is, zoals het nu lijkt, de juiste geweest, het rammeltje op klinkerwegen is niet meer te horen.

De tandwieltjes van de cassette zitten allemaal weer vast door één van de tandwielen die ook als schroefdraad werkt aan te draaien met speciaal gereedschap, en dan moet het wel van Shimano zijn. Als ik weg wil moet het wel voor de middag zijn want volgens de berichten zal het rond het middaguur beginnen te regenen. Eerst bedacht ik een heen en weertje naar Obdam te maken. Maar een telefoontje van Tiny heeft me leren inzien dat er belangrijkere bestemmingen zijn, naar Zwaag even horen hoe het met zwager Leo gaat die een paar dagen geleden bijna weer in het ziekenhuis zou komen vanwege lichamelijke klachten die niet te definiëren waren.

Het valt op dat er langs de route heel veel land “blank” staat door de vele regenbuien. Bij zwager Leo aangekomen bleek dat hij het “rijk” alleen had, Riet was naar de “koemarkt” in Hoorn een jaarlijkse traditie meestal huiswaarts kerende met in deze tijd de populaire “koetaai”. Na de koffie die Leo had gezet, het gaat dus goed met hem, ben ik weer verder gegaan om voor de regen binnen te zijn. Toch weer met een klein ommetje omdat het wat leek op te lichten en zo kwam ik langs de parallelweg waar heel veel verkeer werd omgeleid vanwege een ongeluk op de naast gelegen Markerwaardweg.


Bij golfbaan “De Vlietlanden” was niemand te zien alleen in het water een aalscholver die net een visje had verorberd.



Vervolgens naar de dijk richting Medemblik waar het redelijk kaal leek omdat iedereen binnen zat, denk ik.



Dan de polder weer in waar het stikt van de wind/energiemolens en iets verder is een aantal hectares vol gezet met zonnepanelen alles omhoog, waar dat voor nodig is snap ik niet, op de grond lijkt mij makkelijker voor onderhoud.


En zo kom ik langs de Tussenweg een weg waar ik vaak kwam bij de familie Buijsse, Paul en Cuny zouden het niet meer herkennen de afslag naar hun vroeger huis zouden ze moeten zoeken de situatie is niet meer zo mooi als het was. Rechts de boerderij van de familie Knook en links de familie Sturm, niets meer van terug te vinden, het is allemaal verdwenen. Thuis is m’n ritje afgesloten na 50 km en ik kwam bijna droog thuis.

2 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
De vogel die jij aanziet voor een aalschover luistert in werkelijkheid naar de naar fuut.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

naar moet zijn 'naam'.