06 februari 2008

Controle met GPS











Soms ben ik best beïnvloedbaar denk ik, als ik alleen al de theorie over snelle of langzame banden neem dan merk ik zelf dat het niet ongemerkt aan mij voorbij gaat. Ik wil best snel maar dan moet het materiaal ook naar behoren zijn en als ik dan bedenk dat ik na het kenbaar maken van mijn “investering” van twee stel nieuwe voorbanden van het merk Vredestein HPV en er komt al heel snel een reactie van de grootste bandenkenner uit de Velomobielwereld (Wim uit De Woude) dat ik zo ongeveer de slechtste keuze heb gemaakt die er mogelijk was, dan stemt dat toch tot nadenken. Vanmiddag heb ik een stel van die banden onder de Quest geplaatst en heb een ritje gemaakt op de eerste plaats om de nieuwe instelling voor de afstand te controleren en dan ook nog ervaren of ze werkelijk trager zijn. Het eerste heb ik gecontroleerd met de GPS, eerst de banden opgepompt tot 6 atm. Vervolgens de tellers op nul gezet, zowel van de fiets als van de GPS en toen van start. Eerst maar richting Slootdorp dan zie ik wel wat het wordt, de lucht begon hier en daar al wat te breken en na verloop van tijd reed ik in de zon, heerlijk, wat is het lekker als die er bij is. Al fietsende zag ik dat er maar weinig verschil was in de teller en de GPS, ik had de wielmaat van de teller, na meting ingesteld op 150, dat was met de vorige banden 149. Het fiets rondje bracht mij via Slootdorp naar Wieringen en daar via de “Korte Afsluitdijk” naar Den Helder waar ik langs vliegveld “De Kooy” richting “de Donkere Duinen” ben gegaan en vanaf dat punt door de duinen over het fietspad naar Callantsoog. Wat is Nederland dan mooi, zon, geen mens in de buurt en geen lawaai alleen de natuur met hier en daar een krijsende meeuw en verder niets. Vanaf Callantsoog heb richting Middenmeer weer opgezocht en was na 68,69 km weer thuis, de GPS gaf 68,39 km aan dus dat is voor mij een te verwaarlozen verschil, 300 meter op bijna 70 km. De snelheid, ja wat moet ik daar van zeggen gemiddeld 32,1 km p/u en maximaal ergens 55 km maar het verschil met andere banden kan ik hiermee niet aantonen, gevoelsmatig denk ik dat Wim gelijk heeft, ik had graag een wat hoger gemiddelde op het schermpje gezien maar ik kan niet vergelijken, misschien is het wel goed zo.

Geen opmerkingen: