18 februari 2008

Pioniers in "beeld"











Maandag 18 februari, koud maar helder weer, nog een ietsje sluier bewolking maar dat is straks ook wel weer weg. Inderdaad het werd een geweldige zonnige rit van Middenmeer via van alles en nog wat weer naar Middenmeer maar toen zat er wel 77 km achter de wielen. Ik weet zelf amper waar ik allemaal gereden heb, Winkel, Kalverdijk, Tuitjenhorn Den Helder, Slootdorp enz. het enige wat me wel heel helder is bij gebleven is weer een keer een z.g. “petje”, je weet wel een jong tot zeer jong knaapje met een petje schuin met de klep naar achter half op het hoofd, tenminste in die categorie klasseerde ik de passant van vanmorgen ook. Deze had trouwens, zo goed en zo kwaad als ik dat kon bekijken, een hoofd met gel en daartussen wat korte rechtop staande stekelhaartjes en uiteraard de vertrouwde zonnebril om wat meer indruk te maken. Nou dat heeft hij gemaakt, rakelings passeerde hij mij op de Westfrieseomringdijk, terwijl ik al met het rechterwiel naast de weg reed, scheurde hij met zijn auto met onbesuisde snelheid langs me en ik had even de “bibbers” dat hij me zou raken maar gelukkig kwam ik zonder schade door. Verder verliep de rit heerlijk, via allerlei wegen en omwegen kwam ik langs Den Helder waar ik, alweer richting Middenmeer, nog weer ben afgezwaaid en langs de Oostoeverweg weer naar Den Helder terug ben gereden, zomaar, gewoon omdat ik daar nog nooit had gefietst en ik zeker wilde weten waar deze weg zou eindigen, na een paar kilometer was het zoals ik al had gedacht het gebied waar de slagboom naar beneden was omdat ik voor de ingang kwam van het Marinebasis in Den Helder. Daar even staan kletsen met de wacht en toen weer rechtsomkeert naar Middenmeer, in Slootdorp kon ik het niet laten om het mooiste monument van de polder even vast te leggen. Als je bedenkt dat er een aantal jaren geleden een z.g. kunstcommissie was die een ander object hadden uitgekozen n.l. een ijzeren balk met een figuurtje erop, gelukkig waren er mensen die actie hebben gevoerd en door hun inzet hebben ze ons dit echte kunstwerk weten voor te schotelen. Een echt pioniersbeeld, een man met paard en daarop een kind en turend in de verte en de vrouw met een kind op de arm, zo zijn de eerste mensen hier begonnen in de Wieringermeerpolder echte pioniers.

Geen opmerkingen: