31 maart 2008

Eend onder de Quest en kabelbreuk


Geduld is een schone zaak, inderdaad en ik heb het opgebracht om geduld te hebben. Na de middag zou de zon schijnen en zou het droog worden, het klopt helemaal het was droog en de zon was ook geregeld van de partij dus ideaal om een rondje te maken. Nou dat rondje kwam er via heel wat mooie weggetjes langs de dijk van het IJsselmeer, te beginnen bij Scharwoude, het eerste wat mij opviel was het bord van de “Karperput” dat nu “Ootjes Pannenkoekenhuis” is geworden, och de tijden veranderen en de vis is tegenwoordig duur dus dan maar een pannenkoek. Al “snorrende” langs de dijk kwam ik via Schardam en Edam in Volendam, de angst van een overvolle dijk vanwege het toerisme viel gelukkig mee en ik kon er met een redelijk gangetje doorrijden en vandaar richting Monnickendam en bij Waterland rechtsaf naar Purmerend om zodoende even langs te gaan bij de tennisbaan in Neck of misschien in Zuidoostbeemster. In Purmerend ging het even helemaal mis, ik had overal de buitenkant gekozen om maar niet in de drukte van de stad terecht te komen en toen gebeurde het, juist op zo’n buitenweg/fietspad. Ik schrok me rot maar ik kreeg een eend onder de wielen, zo achter een heg vandaan, het enige wat ik er aan overhield was een bos veren in de Quest, dat “rotbeest” (sorry voor de dierenliefhebbers) zat wat minder bevederd bedremmeld op het fietspad zag ik in de spiegeltjes van de fiets. Ik ben maar doorgereden, ik had toch geen pleisters bij me als dat al zou hebben geholpen. Via, via kwam ik uiteindelijk in Zuidoostbeemster en bemerkte bij het terug schakelen dat het anders ging dan normaal, weer opschakelen veranderde niets en weer terug schakelen ook niet, stomme pech thuis straks maar even nakijken, mogelijk is de derailleurdraad los geschoten. Wel kom je er op zo’n moment achter dat overal en alleen maar op de grote versnelling rijden toch wel erg “grof” is. In mijn geval is dat 57 X 11, voor heb ik n.l. het standaard gemonteerde tandwiel van 52 tanden laten vervangen door één van 57 tanden en achter ging hij door de defecte schakelaar naar de 11 en dan is het ook uit stilstand en bij de dijk op vrij zwaar trappen weet ik nu zeker. Thuis de fiets open gemaakt bij de achterderailleur en toen zag ik dat het kabeltje gebroken was dus gebeld met Ymte van Velomobiel, er waren twee mogelijkheden laten opsturen en zelf monteren of morgen even naar Dronten fietsen, dat laatste leek mij het beste dan heb ik meteen een doel om naar toe te fietsen en dan nog maar een keer de volle 80 km op de grote “plaat”.

Geen opmerkingen: