12 oktober 2009

Het volk wil "brood en spelen"







Het was me het dagje wel vandaag, een weekend waarin veel is gebeurd in de privé sfeer, zowel in positieve als helaas ook in negatieve vorm die bij het leven horen, maar vanmorgen had ik echt het idee dat het een mooie dag zou worden. Gedeeltelijk is dat allemaal waarheid geworden kijk maar naar het weer, mooi zonnig , lekker temperatuurtje en gelegenheid om een rondje te fietsen. Eerder heb ik al een keer “Molens in Noord-Holland 1” geschreven in eerste instantie zou ik dit “Molens in Noord-Holland 2” gaan noemen maar onderweg kwam ik meer tegen waardoor de “Kop” van het verhaal is aangepast. Mijn ritje van vandaag was heel kort slechts een ruime 50 km dus niet verontrustend, richting Obdam om langs een aantal wegen om wat foto’s te maken van diverse molens en voor ik dan 20 km heb afgelegd ben ik al 4 molens en ook een ruiter te paard gepasseerd maar zoals Kees al heeft aangegeven in zijn blog komen we als de “Molentocht” zal worden verreden langs minimaal 42 molens en daar staan deze misschien helemaal niet bij, maar dat is van later zorg. Bovendien tellen sommige molens niet mee omdat ze te hoog op de "poot" staan. Nu naar de realiteit van vandaag, “rustig peddelend” met, naar ik later zag, een gemiddelde van ruim boven de 35 km ging ik via de Zomerdijk naar de Grote Zomerdijk en aan het einde de Kleine Zomerdijk en passeerde ergens een molen, nou ja passeerde, ik moest wel even van de route af, die zeker niet in “de” route zal komen want als je met een heel stel velomobielen dit doodlopende weggetje in zou gaan en later moet iedereen weer uitstappen en zijn voertuig handmatig omkeren, dat werkt niet. Maar waar staat deze molen Kees ? Toen ik aan het einde van al dit zomerdijken geweld uitkwam voor de A7 heb ik de afslag naar links genomen omdat het “blokkeringsbord” weg was ging ik er van uit dat de doorgang weer vrij zou zijn en de rotonde afgewerkt, helaas ik moest via een stukje trottoir heel voorzichtig mijn weg zoeken maar ik kwam er wel door. De weg oversteken en richting het noorden om zo weer op huis af te gaan maar dat ging niet zo eenvoudig als ik me had voorgesteld. Heel vroeger was het al zo dat de keizers zorgden voor “brood en spelen” om het volk rustig te houden, tegenwoordig zorgt de media daarvoor, bij de DSB nederzetting was het een drukte van belang, de media was er om alles in geuren en kleuren te vermelden liefst met live beelden hoe een onderneming ten onder gaat, fotografen met enorme telelenzen om toch maar niets te missen en dat alles omdat een deel mensen er in is “getrapt” en wat is er dan mooier om te laten zien dat door toedoen van enkelen een heel bedrijf voor de leeuwen wordt geworpen want het volk wil “brood en spelen”

Geen opmerkingen: