08 oktober 2009

Molens in Noord-Holland 1.







Het was vandaag in het begin een rit met wat kleine hindernissen, ik was van plan om een rondje door West-Friesland te rijden en dan eens onderzoeken hoeveel molens ik zou passeren. Allemaal in het kader van “De Molentocht” van 2010. Ik ging van start met de zon “schuin voor tegen” en dat kijkt niet plezierig als je geen zonnebril mee hebt genomen en ook een pet als zonneklep ontbreekt. Dus eerst maar even naar de fietsenzaak van Leo Smit in Medemblik om me daar van een petje te voorzien wat probleemloos onder de helm past. Maar eerst terug voor de zonnebril, deze lag alweer standaard in de auto, dus na wat heen en weer lopen had ik hem te pakken. In Medemblik aangekomen lukte het met een petje ook voortreffelijk en was ik meteen weer reisvaardig. Op naar de eerste molen, een goed plekje gezocht met de zon achter mij en uitgestapt om het object vast te leggen en toen was het duidelijk, geen camera bij me, stom, stom, stom. Terug naar huis om hem op te halen, toen ik thuis stond zag ik dat de teller al op 24 km stond en ik had nog geen molen voor de lens gehad. Maar goed, toen ik voormijn gevoel weer compleet was ging het allemaal volgens planning, eerst de molen in Medemblik dus genaamd “De Herder” vandaar door naar Wervershoof waar molen “De Hoop” voor mij van kinds af aan al bekend was. Het vervolg is weer wat verder van huis en moet gezocht worden in de richting van Bovenkarspel, bij de enclave Broekerhaven staat op de hoek het volgende monument genaamd “Ceres”. Ik meende nu op weg te moeten naar Blokker maar plots herinnerde ik mij dat er in Wijdenes ook nog een molen staat dus daar eerst op af, inderdaad daar stond hij “De Stofmolen”. Het volgende plaatsje waar ik weet dat daar een molen te vinden is, is Blokker waar “De Krijgsman” langs de Zuiderdracht staat. Daarnaast weet ik dat in Nibbixwoud op de plaats van de molen nu een zwembad is gebouwd en dat de molen van Benningbroek ook zijn standplaats heeft moeten inleveren. Ik was alweer aardig op weg naar huis, toen ik in de polder reed en er een auto van achter naderde die ik voor wilde laten omdat ik daar linksaf wilde slaan en hij misschien wel rechtdoor zou gaan, maar de chauffeur stopte en tot mijn verbazing stond Frans Vreman naast zijn voertuig, zo zie je hem maanden niet en begin je haast te denken dat het met zijn gezondheid niet in orde is en zo zie hem 2 dagen achter elkaar en kom je tot de conclusie dat hij gelukkig nog kerngezond is. We hebben even een paar woorden gewisseld en zijn toen weer verder gegaan maar niet voordat Frans lachend en wel op “kiek” is gegaan. T.z.t. volgen er meer "molen-foto-verslagen". Het molenrondje was bijna 80 km en het totaal voor vandaag 104 km.

Geen opmerkingen: