29 oktober 2009

Van Sinterklaaspaarden en windstilte tot Halloween





Windstilte, is dit het vooruitzicht m.b.t. een grote weersverandering, het moet haast wel want dit kan niet blijven duren. Ondanks dat ik vandaag weinig zon heb gezien was het toch uitzonderlijk mooi weer geen zucht wind en dat is voor fietsers ideaal of je nou in een Quest of een ander soort fiets langs de weg hebt gezeten vandaag het was overal ideaal.
Nadat ik een paar boodschappen had gedaan ben ik me gaan omkleden om een ritje te gaan maken, eerst maar even naar Zuidoostbeemster, iets afgeven. Tussen Benningbroek en de A.C.de Graafweg moest ik nog even heel voorzichtig doen omdat anders Sinterklaas straks geen paard meer zou hebben wat langs de weg durft. En na Zuidoostbeemster weer verder via Purmerend richting Purmerland en dan richting Den Ilp en daar via het fietspad door het Ilperveld waar ik even een foto heb gemaakt waar helaas geen stilte in/op zichtbaar is, en door naar Ilpendam, de enige mogelijkheid was oversteken met de pont over het Noordhollandskanaal en dan weer door naar Overleek en Monnickendam. Bij de oversteekplaats van de N247 een weg waar over het algemeen hard wordt gereden ging het bijna mis. Er stond een jongen van naar schatting een jaar of 14 tot 16 jaar die op het “knopje” had gedrukt en bleef daar rustig staan toen ik daar ook stopte stak hij plots over en op het laatste moment zag ik dat het licht nog op rood stond, (ik kon het niet eerder zien omdat hij er voor stond) dus ging ik meteen in de remmen, gelukkig, want er kwam een autobus aanrijden die nooit had kunnen remmen als ik wel achter die knaap aan was gegaan. Zo zie je maar, vertoon geen kudde gedrag en let zelf goed op, ik was bijna de klos. Nadat ik wel veilig over was gestoken ging de route via Katwoude naar Volendam en over “de dijk” waar het redelijk rustig was, wel af en toe op de claxon en niet harder als ruim stapvoets kwam ik weer vlug genoeg aan de andere kant van het “Palingdorp” en kon de snelheid weer wat worden opgevoerd richting Edam. Na Edam heb ik nog een stukje de dijk gevolgd en ben toen afgeslagen bij Warder en toen naar Oosthuizen waar ik het binnendoor fietspad heb opgezocht naar Beets, echt overal binnendoor en buitenom een heerlijke route. Langs “Les Deux Ponts” richting Avenhorn en Spierdijk, ik kom dan automatisch op “eigen terrein” beter gezegd op wegen waar ik al zo vaak heb gereden dat ze erg vertrouwd aanvoelen en bijna op de automatische piloot rij ik het laatste stukje naar huis. Toch nog even gestopt langs de Langereis waar Halloween niet ongemerkt voorbij zal gaan. De ritten van gister en vandaag waren samen goed voor 248 km.

Geen opmerkingen: