27 oktober 2009

Kleine kostbare molen





Het leek vandaag even mis te gaan met mijn plannen maar achteraf kwam het toch allemaal nog helemaal goed. Gisteravond kreeg ik van mijn zoon een seintje dat de fiets van Job eigenlijk wat onderhoud nodig had en op mijn advies moest hij hem dan maar een keer langs brengen dan kon ik hem nakijken. Inderdaad het heeft gewerkt, vanmorgen om 5 minuten over 8 stond hij al achter het huis met zijn fiets. Zo rond half 9 ben ik er aan begonnen, de ketting er af gehaald en in het kettingvet opgekookt (een oude maar doeltreffende behandeling) en overal smeren en wat bijstellen net toen ik klaar was ging de telefoon, de juffrouw van de lagere school kwam met het bericht dat Job bij de gymles was gevallen op zijn hoofd en dat hij niet zo lekker was en of opa hem op wilde halen. Omdat de fiets net klaar was ben ik op zijn fiets naar school gereden wat maar een paar minuten fietsen was en alle schakelingen werkten weer en het geheel kraakte en piepte niet meer dus dat was opgelost, maar nu de kleinzoon in kwestie, hoe erg zal het zijn ? Alles viel mee had ik al heel snel bekeken want toen ik thuis wat aan het opruimen was zoals olie en gereedschap vanwege zijn fiets liep hij al rond en voorzag één en ander van commentaar, dus hij leek me al weer aardig van de schrik bekomen. Zo rond 12 uur even wat eten wat er bij Job ook allemaal prima inging en daarna is hij rond 1 uur weer blij naar school gegaan. Net toen ik boven liep hoorde ik de mobiele telefoon gaan, bij controle bleek het dat Kees had gebeld en meteen heb ik terug gebeld en hoorde dat hij bij de molen aan de Kneeskade in AnnaPaulowna stond. Ik heb me snel omgekleed en ben die kant opgegaan via de Molenweg, omdat door Slootdorp altijd wat meer oponthoud geeft, na de Molenweg linksaf de Nieuwesluizerweg op tot in Wieringerwaard daar rechtsaf naar de molen die aan het einde van het dorp staat en dan richting Anna Paulowna om net voor ’t Oude Veer linksaf de Kneeskade in te gaan waar Kees stond te wachten bij de molen. Eerst even kletsen waarbij Kees me de lijst toonde waarop hij de 3e Molentocht had uitgezet dus vervolgens op van de ene naar de andere molen, er staan er onvoorstelbaar veel in Noord-Holland. Via de Ruigeweg en allerlei kleinere en grotere weggetjes hebben we een leuk rondje gemaakt waar we onderweg ook een vrij nieuwe molen tegen zijn gekomen, de eigenaar stond net buiten en vertelde enthousiast over zijn “kleinood” , alles is in detail en alles werkt ook nog bovendien is hij echt origineel rietgedekt, nergens kunststof. Hij wilde ook wel kwijt dat hij de molen had verzekerd voor € 20.000,- . Het bouwwerk zal het best waard zijn maar er zijn in mijn ogen goedkopere tuinaccessoires, maar goed ieder heeft zo zijn hobby. Het vervolg van de tocht ging langs de Grote Sloot waar aan het einde Kees nog even heeft geposeerd op de “Sluisbrug”. Kees wilde nog via Alkmaar maar toen ik zag dat het al bijna kwart over 3 was heb ik aangegeven dat ik via Schoorldam en de Langedijk weer op huis aan wilde. Bij de afslag die ik nam raakten we tamelijk onverwachts uit elkaar omdat er net een hele serie auto’s achter ons aan kwamen die ons gedeeltelijk passeerden en Kees rechtdoor ging maar al met al was het een mooi ritje van 75 km.

Geen opmerkingen: