29 december 2010

Sander Koomen en nog meer.




Was het mijn laatste ritje dit jaar of kan het morgen ook nog ? We zullen zien, het ging vandaag weer voortreffelijk, gewoon even een klein rondje langs familie waar ik al een tijdje niet was geweest. Het was al tegen half 12 toen ik mezelf zo ver had dat ik me wel om kon gaan kleden. Achteraf denk ik wel eens heb ik niet te weinig kleding aan, het vriest of is net boven nul en ik draag vergeleken bij de zomer een dunne fietsbroek met lange pijpen en een shirt met lange mouwen en daar overheen nog een heel dun shirtje en als ik niet oppas, en dat is meestal het geval, dan kom ik alle keren met een natte rug uit de fiets, toch nog te warm gekleed denk ik. Maar goed de start gaat richting Bovenkarspel mooi boven op de dijk en via Enkhuizen even afslaan. Het leek allemaal zo simpel maar het ging niet zoals ik van plan was, toen ik de dijk op zou rijden schrok ik van de toestand van het fietspad, één gladde ijsbaan, na 10 meter stond ik stil en probeerde voorzichtig achteruit te “flintstonen” maar dat lukte zelfs niet. Voorzichtig uit de fiets en terug naar beneden om via de gewone weg mijn pad te vervolgen en dat ging prima. In Bovenkarspel bij Dick en Greet om een bakkie en na wat kletsen door naar neef Sander die in Hoogkarspel woont. Via “De Streek” is het uitkijken, een smalle weg met redelijk veel verkeer. Vanaf Bovenkarspel door Grootebroek en Lutje broek naar Hoogkarspel waar ik de auto van Sander thuis zag staan. Binnen zat hij voor zijn laatste aanwinst, een aquarium met wat visjes. Paula zijn vrouw en dochtertje Tara waren net weg vertelde hij, ze zijn gaan schaatsen met “vaders” . Met deze “vaders” bedoelde hij zijn vader, mijn broer Ben. Sander heeft ooit met de racefiets een ongeluk gehad waardoor hij een dwarslaesie heeft opgelopen en kon zodoende niet mee om te gaan schaatsen. Hij blijft optimistisch want zo zei hij: “Oom Pé kijk altijd maar naar diegenen die het minder hebben en die heb ik toen in Heliomare genoeg gezien”. Na een tijdje kletsen werd het weer tijd om op huis af te gaan, het laatste stukje via Medemblik de polder weer in. Wat mij opviel ter hoogte van de Tussenweg was een gaslucht, gistermiddag voor het eerst en vanmorgen toen ik er langs reed viel het me weer op, weer een gaslucht uit een groen gebouwtje wat daar langs de weg staat. Toen ik vanmiddag bijna thuis was bleek er nog diezelfde lucht rond te hangen en heb ik de “Gasunie” maar gebeld. Misschien stelt het niets voor maar beter op tijd melding maken dan achteraf zeggen “Ja ik heb het geroken” Het was maar 63 km deze keer maar wel weer heerlijk.

1 opmerking:

Jan Reus zei

Hoi Pe,

Had het gisteren ook gezien, de dijk was glad.
Vanaf Enkhuizen kon ik niet eens de dijk op komen.

Groet Jan.