18 april 2011

Rondje over de dijken.







Gisteravond bedacht ik onverwachts dat ik vandaag wel eens een keer rondje IJsselmeer kon gaan doen, op tijd weg en dan ben ik ook weer redelijk binnen de marges thuis. Dus vanmorgen toen ik wakker werd de standaard rituelen verricht en vervolgens de krant doornemen en daarna wat eten en tegen 8 uur omkleden en om 5 over 8 reed ik weg richting Enkhuizen. Het zonnetje erbij en een matig windje tegen, dat zou later op de dijk naar Lelystad meer lijken op een stevige wind, maar goed je wilt wat dus niet zeuren. Alles ging voortreffelijk en eenmaal op de dijk vanaf Enkhuizen naar Lelystad kon ik zonder enig levend menselijk wezen tegen te komen zo naar de andere kant racen. De zonnebril had ik uiteraard op en bij het nemen van de eerste foto leek het wel of alles nogal donker was, klopte precies met zo’n verduistering op je gewone bril zie alles wat “somberder” zullen we maar zeggen. Als eerste ging de Flevocentrale op de “kiek” meestal zie je de twee pijpen altijd op grote afstand maar nu eens een keer van dichtbij en uit een andere hoek. Enige tijd later bij een sanitaire stop heb ik de molens, sorry, ik ben terecht gewezen, het zijn “zwaaipalen” ook een foto gemaakt van alles wat ik al was gepasseerd, 26 molens want er kwamen er nog 2, dus er staan 28 molens op een rij in het water langs de dijk van de Flevopolder gerekend vanaf Lelystad naar de Ketelbrug. Bij de bocht onder de brug door kwam ik een hele groep enthousiaste vogeltellers tegen, tenminste de eerste meneer die ik aansprak en vroeg wat er gaande was vertelde dat hier grote aantallen vogels overtrekken en dat die dan worden “geteld” lijkt me stug dat zoiets lukt maar het zal wel. Weer verder door de Noordoostpolder richting Nagele en Emmeloord en alles rechtdoor naar Bant en Lemmer, met de bruggen enz. ging het aardig goed alleen in Lemmer even wachten en verder was alles zonder slagbomen te nemen. Om 5 over 12 was ik in Oudemirdum en had er toen 122 km opzitten, bij Bianca wat eten en drinken en meteen droge kleren aan. Ze vroeg nog wel of ik niemand mee had kunnen krijgen voor dit rondje, maar als je het zo laat bedenkt moet je er geen ander mee lastig vallen. Na het eten moest Fleur uiteraard nog even op de pony maar eerst moest opa de rapporten bekijken, geweldig, Fleur had één zes en Thimo had meen ik één 7 en de rest was allemaal hoger en veel hoger en deze resultaten mocht opa honoreren, vervolgens konden er wat foto’s gemaakt worden van een kind wat zo blij is met de “leen”pony van Elda en Ado uit Middenmeer. Zo rond 1 uur ben ik weer vertrokken voor de laatste 80 km naar Middenmeer wat ook nergens oponthoud heeft gegeven en met de voordeligste wind was ik rond half 4 weer thuis met een gemiddelde van 32,8 km p/u over 202 km. Morgen maar wat schilderen denk ik, je kan niet alle dagen fietsen.

3 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Hij wel ! Mag ik de volgende keer ook mee ? Groeten Kees

Pé Koomen zei

Hoi Kees,

Als ik weer zo'n bevlieging krijg op een onverwacht moment zal ik je bellen om mee te gaan.

gr. Pé

klaas de jong zei

Wow! Ik vind dat wel een pracht prestatie! Gister zelf van Bakkum naar Enkhuizen gefietst; dacht nog. Hier kent Pe dus alle wegen. En heb gekeken of ik met vaart door iets geels zou worden ingehaald

Daarna met de boot naar Stavoren (schoonmama was jarig in Stavoren; pracht excuus om met windkracht 6 de afsluitdijk over te slaan) en verder naar Sneek. Het was maar 100 km.....

Morgen werk ik mijn blog bij over mijn tochtje door dat andere Friesland. Ik lees jou verhalen grag, Pe!