11 januari 2012

Wat doe je als mooi weer fietser, afwachten tot het droog is







Het was vanmorgen even slikken, ik had gerekend op droog weer maar een lichte motregen maakte de start van de dag wat minder aangenaam. In mijn planning stond eigenlijk een ritje naar de andere kant van het IJsselmeer, even op visite naar Oudemirdum maar aangezien ik me zelf nog steeds het predicaat, “mooi weer fietser” geef zat het er voor vandaag niet in. Tegen een uur of 11 werd het droog en begon het weer wat te leven, de banden bijpompen de ketting wat met olie bewerken en, ja je gelooft het niet, de achterband weer verwisselen voor mijn geliefde “Schwalbe Kojak” geruisloos en snel zullen we maar zeggen, hoewel de meningen en de bewijzen vaak anders zijn. Rond 12 uur ben ik vertrokken en heb onderweg even poolshoogte genomen door Kees te bellen om mij ervan te overtuigen dat ik vandaag alleen zou rijden, inderdaad Kees was thuis bezig als harde werker in de houtindustrie, al was het alleen maar voor de kachel. Het leek me wel wat om via wat binnenpaadjes richting Schoorldam te gaan om dan door de Schoorlseduinen naar zee te gaan. Net langs het Noord-Hollandskanaal bij Schoorldam kwam ik André tegen, stoppen en even bijkletsen, André was onderweg naar Kees voor wat materialen. Na deze korte stop ben ik weer verder gegaan om de route naar zee te volgen zoals ik van plan was. Over de Schoorlsezeeweg reed het als altijd heerlijk rustig, weinig wandelaars en fietsers en dus ook geen honden die nog weleens los lopen. Bij zee was het rustig vergeleken bij vorige week, zelfs zo rustig dat er geen “kop” te bekennen was. Zo ben ik verder gereden via het fietspad naar Hargen, en wat schetst mijn verbazing, een boortoren in de duinen vlak bij Hargen, een foto maken en lezen dat de firma onder de naam KCA Deutag de boorwerkzaamheden voor zijn rekening neemt, jammer, zo in de vrije natuur, maar het zal wel nodig zijn. Bij Hargen nog even getwijfeld of ik mijn rondje zou verlengen door langs het water over de Hondsbosschezeewering te gaan maar het weer is niet zo aanlokkelijk en het zal vanavond wel weer snel donker worden en dan ben ik liever ruim op tijd weer thuis. Via wat smalle slingerpaadjes en fietspaden kwam ik weer voor de brug bij Schoorldam en vandaar via de “oude” route weer naar Middenmeer waar ik na 77 km de rit weer heb beëindigd.

Geen opmerkingen: