03 november 2016

De ringvaart zuiveren











De fietsweek zit er weer op, bij mij is het weekend voor ons samen dus nooit meer dan 4 dagen per week en dan nog afhankelijk van het weer, uitzonderingen daar gelaten. Eerst richting Obdam om bij Tom en Gerda een “bakkie” te doen. Toen ik kwam stond er een meneer bij zijn auto met wat touwen/koorden langs de ringvaart en toen ik wegging heb ik een praatje met hem gemaakt. Hij was bezig de ringvaart schoon te maken, ik vroeg mij af hoe dat dan in zijn werk ging, hij werkte met een sterke magneet en een dreg, zodra de magneet ergens op vast hield ging hij met de dreg in de weer om het bovenwater te krijgen. Op het moment dat ik erbij stond was zijn magneet vastgelopen onder een plaat beton en even later zat ook zijn dreg vast, niet zo leuk. De “oogst” was op dat moment twee CO2 cylinders die ooit dienst hebben gedaan bij een bierpomp denk ik. Ik had het plan om vanaf Obdam het rondje over Hoorn-Enkhuizen-Medemblik te maken dus op naar de “Coenstad” deze keer maar eens dwars door Hoorn om op de dijk uit te komen. Een waterig zonnetje geeft een apart beeld van het IJsselmeer en verder naar het z.g. “Oma Mia bankje” bij het vuurtorentje in de bocht. Zwager Tom die met alle Westfriese toestanden op de hoogte is kent dit punt niet zegt hij, dus een paar extra foto’s om hem te overtuigen inclusief  “Het bankje” met daarin een echt Westfries verslagje. Via Enkhuizen over de dijk naar Medemblik waar de ganzen bij kasteel Radboud voorrang nemen waardoor ik even in de remmen knijp om veilig verder te kunnen naar Middenmeer waar de 95 km voor vandaag weer rond zijn.

Geen opmerkingen: