16 november 2016

Om "de Noord"


De "Korte Afsluitdijk"

De "Texelstroom"

Onderhoud aan de "Zeepromenade"

Eenzaam langs het Marsdiep

Marstempo langs het Marsdiep

Een bange viervoeter is voor mij normaal

Gezonde boerenkool enkel de worst ontbreekt nog.

De nieuwe ophaalbrug richting St.Maartensbrug

De ophaalbrug over het kanaal langs de Schagerweg

Het viel alles mee, geen regen,  geregeld zon, weinig wind en zin om te gaan, wat wil je nog meer. Ik ben al een hele poos niet “om de noord” geweest, via Den Helder langs het Marsdiep een leuk rondje en over het algemeen weinig “storend” verkeer. Met storend verkeer bedoel ik automobilisten die een Quest of andere velomobielen als storende verkeersdeelnemers beoordelen en daar ook naar handelen, afsnijden , passeren en dan flink op de rem trappen en al dat soort ongepaste bezigheden. Ik ging van huis richting Slootdorp en dan via De Haukes naar de “Korte Afsluitdijk” Richting Den Helder gaat alles met een acceptabel gangetje en ervaar ik voor het eerst de veranderingen bij de Kooybrug. Het is verbazingwekkend stil langs de wegen en als ik bij de aanlegplaats van de TESO linksom de “Zeepromenade” opdraai zie ik heel in de verte de nieuwste boot van de TESO al bijna bij de aanlegplaats op Texel. Even verder moet ik voorzichtig langs een grote colonne die wat onderhoud pleegt aan dit stukje kust van N.H., het gaat allemaal gesmeerd ook als ik een groepje militairen tegenkom die deze morgen een stukje “mars” op het programma hebben staan. Als ik later in de buurt van Callantsoog kom ontmoet ik de eerste serieuze verkeersdeelneemster, een amazone met haar viervoeter die zoals gewoonlijk erg schichtig reageert op de gele Quest, ik stop meteen aan de kant en het gaat allemaal goed. Ik sla na Callantsoog af naar Middenmeer en stop nog even voor een baan boerenkool die t.z.t. heel wat worst zal meenemen in de gang naar de gangbare weg, “boerenkool met worst” als avondmaal. Vervolgens het Noordhollands-kanaal oversteken en ervaren dat er weer nieuwe wegen naar “Rome” gaan, ik bedoel Middenmeer. De zoveelste omlegging waarbij ik nog een groepje wielrenners kan helpen met mijn hogedrukpomp en een foto maak van de artistieke nieuwe brug richting  Schagerbrug. Als ik de Schagerweg oversteken wil gaat de brug net omhoog dus wachten en even later toch de laatste kilometers maken naar Middenmeer waar de rit is geëindigd na 74 km. 

2 opmerkingen:

Wilco Pompert zei

Het weer zoet er beter uit dan in het zuiden van de provincie. Vanmorgen fikse regen op weg naar werk.

PLW Smits zei

Wat? doen ze jou afsnijden? Durven ze wel tegen een heer!