13 december 2018

De wereld is klein



Een wonderlijke samenloop van omstandigheden zo kan ik het korte ritje van vandaag wel noemen. Ik ging van huis om naar Den Oever te rijden waar Johan van Dijk, een zoon van “Mijn vriend van langs de weg”” Albert van Dijk, te zien die bezig is met het steen zetten langs diverse waterkeringen samen met zijn zwager Nollie. De ene keer zie ik ze langs de dijk van Lelystad naar de Ketelbrug en nu hebben ze een klus op Den Oever. Het is een “uitstervend” beroep, steenzetter, zwaar werk en er zijn er niet veel meer in Nederland. Eenmaal aangekomen op de werkplek bij de haven kwam er nog iemand een kijkje nemen bij de mannen, Johan en zijn zwager Nollie.



Al pratende bleek deze meneer ook wel iets van het vak te weten, hij was opzichter geweest bleek later en nog verbazingwekkender, hij was een oud collega van Johan zijn vader, Albert van Dijk de 94 jarige man uit Kampen die na de tweede Wereldoorlog jaren bij de Rijksdienst heeft gewerkt op Den Oever.
Hoe is het mogelijk, Frans Visser een oud collega van Albert en zo bleek, hij kende nog veel meer mensen uit de wereld van steenzetters. Zo zie je maar weer, de wereld is klein en als je met niemand praat gaat alles aan je voorbij.


Ik ben na wat foto’s te hebben gemaakt weer verder gegaan om via Oosterland en Hippolytushoef naar Westerland te rijden en dan weer de polder in. Wat schetst mijn verbazing op Westerland roept iemand naar mijn naam en wat blijkt, een andere zoon van Albert, Jan, hij staat net even te kletsen met zijn overbuurman die ook al 92 jaar is en die wilde weer weten hoe ik ooit een bekende voor de familie van Dijk was geworden. Nou zei Jan “Zo’n jaar of 8 geleden heeft hij mijn vader ontmoet op de Afsluitdijk en nu hebben ze geregeld contact” is de wereld klein of niet. Om kwart over 12 was ik weer thuis met een geweldige ervaring rijker en het was best die 43 km waard.

Geen opmerkingen: