16 maart 2020

Ik durfde bijna niet de weg op te gaan



Griezelig om van start te gaan met al die dooddoende berichten, kranten, radio,  TV en alles wat maar mogelijk is om de paniek te vergroten worden geëtaleerd. Het zal zeker nodig zijn om er niet te nonchalant mee om te gaan en de getroffenen die overleden zijn waren in doorsnee al mankerende. Ik heb er verder maar geen punt van gemaakt en heb een heerlijk rondje gereden, echt over de “noordkop” van Noord-Holland.
Eerst vanaf Wieringerwerf langs de Oosterterpweg naar de dijk, ik moest op de weg rijden omdat het fietspad er uit ligt en wordt opnieuw aangelegd met betonbanden als afscheiding.

Na enkele kilometers kwam ik bij “het gat van de dijk” de plaatst waar op 17 april 1945 de Duitsers de dijk hebben opgeblazen waardoor de Wieringermeer onderwater kwam te staan, de boerderij die recht voor het gat stond, daar bleef alleen de betonnen fundering van over. Het monument is al weggehaald en wordt opgeknapt en verplaatst net na de bocht waar een parkeerplaats wordt aangelegd en een opgang naar boven op de dijk om het van die kant af te kunnen bekijken, alles zal klaar zijn om het op 17 april officieel te openen heb ik gelezen.


Dan via Den Oever waar een zeemeeuw rustig blijft zitten en waar een aantal (ik denk) “drieteenstrandlopers” over de kade rent, en op het Wad zitten in de verte heel wat scholeksters en meeuwen.
Op een bepaald moment valt het me op dat de lucht onwaarschijnlijk blauw lijkt.

Via de Noordburenweg kom ik weer langs de dijk en zie daar bij de laatste woning enkele plaatselijk kunstwerken in de tuin en om het huis staan.





Later door naar Den Helder waar de bloeiende narcissen volop onderweg zijn te zien. De TESO boot komt er aan en er vaart ook nog een ander vaartuig voor speciaal transport. Na Den Helder door de “donkere duinen” om via Callantsoog de route naar huis weer op te pakken.
Bij Kolhorn moet ik nog even uit de fiets omdat de nieuwbouw met de daarbij behorende graafwerkzaamheden mij daartoe dwingen en zo kwam ik weer thuis na 99km en nog steeds gezond voor mijn gevoel.

Geen opmerkingen: