18 augustus 2008

En toen zat de claxon "buiten"




De Nederlandse weergoden zijn weer druk bezig geweest vandaag, vanmorgen vroeg regen en donkere wolken en vooruitzichten die meer bij een slechte herfstdag passen i.p.v. bij half augustus. Maar er komt altijd een moment dat het weer opknapt en dus ook vandaag, tegen 11 uur was het zo ver en heb ik de stoute schoenen aangetrokken om maar eens een keer naar Dronten te fietsen. Vorige week toen ik in de buurt van Alkmaar reed voelde ik bij elke wielomwenteling een lichte “tik” die ik eerst niet thuis kon brengen maar nadat ik was gestopt en het wiel ronddraaide zag ik dat er een stuk teer op het loopvlak zat en nadat dat eraf was geschraapt dacht ik dat het over was maar dat het wel beter geworden maar niet over toen ik ook de andere kant controleerde zag ik dat een canvasbreuk de volgende oorzaak zou kunnen zijn, er zat een slag in het loopvlak en die gaf elke keer die “tik”. Ik had nog een reserve bij me dus die er om gelegd en meteen was alles weer goed. Aangezien deze vouwbanden me prima bevallen moest ik wel weer zorgen dat er weer een aanvulling kwam en daarvoor zijn twee mogelijkheden, bellen en op laten sturen of zelf naar Dronten fietsen, ik heb voor het laatste gekozen en zo ben ik dus tegen 11 uur op pad gegaan en was na 160 km weer thuis. Toen ik bij Velomobiel kwam was Theo de enige van de drie “opperhoofden” maar hij werd geassisteerd door nog 2 handige jongens dus er gebeurde evengoed genoeg. Toen ik de banden afrekende bij Theo vroeg ik of het moeilijk was om de claxon naar “buiten” te plaatsen omdat ik vond dat er soms erg slecht op wordt gereageerd. Het verplaatsen zou volgens Theo zo gepiept zijn, even een gat boren en de kabeltjes iets verlengen en een passend beugeltje maken en alles vast zetten. Eén van de assistenten nam de klus voor zijn rekening en op vakkundige wijze werd er een gat geboord en alle handelingen verricht die er toe leiden dat de claxon nu “buitenboord” zijn geluid in de ruimte kan blazen in de hoop dat fietsers er tijdig door worden wakker geschud en de “oordopjes” dragende scholieren met hun iPods worden overstemd door een passerende Quest. Theo was zelf bezig met de fiets, in dit geval een Mango, van een Fransman die een fietsvakantie maakte o.a. door Nederland en meteen een onderhoudsbeurt in Dronten had opgenomen in zijn vakantieprogramma. De Mango was op verschillende manieren opgesierd en voorzien van plaatjes en teksten. Eén van die teksten staat boven als foto afgebeeld en op de andere foto Theo die de fiets controleert op ongemakken en uiteraard het klusje aan mijn Quest moest ik wel even vereeuwigen.

Geen opmerkingen: