11 augustus 2008

Landbouw in de Wieringermeer





Voordat het weer gaat regenen nog vlug even een “uitwaai” rondje fietsen, na een heel weekend mijn energie op een andere manier te hebben verbruikt is het nu weer tijd om het op de standaard manier te doen. En dat is dan een rondje “Questen”. Ik was nog maar net het dorp uit toen ik toch nog tekenen van leven zag op het land, het heeft de afgelopen dagen veel geregend en voordat het dan weer werkbaar weer is om met de combine het land in te gaan, dat duurt meestal wel een aantal dagen maar omdat de vooruitzichten slecht zijn neemt een ieder de kans waar om de graanoogst binnen te halen al zullen er dan ook wel wat droogkosten aan verbonden zijn, maar de onrust die het geeft, als je maar steeds niet aan kan oogsten en de kwaliteit elke dag verder achteruit gaat is soms ook niet zo prettig. Het ritje van vanavond was maar kort en misschien juist daardoor zag ik meer op en in het land als die keren dat ik grotere ritten maak en verder van huis ga. Zo zag ik vanavond nog een bord vlak langs de Alkmaarseweg bij Middenmeer met het logo van mijn vroegere werkgever AGRICO. Ik weet nog heel goed hoe in het begin dit soort borden werden gemaakt, eerst voor de ZWM, daarna werd het ZUIDERZEEPOLDERS en tegenwoordig is het AGRICO en is het logo behoudens het grijpgrage handje van Wolf en Wolf ongeveer gelijk gebleven. In het voorjaar, bordjes wit schilderen en letters schilderen met de rasnamen erop, later werden het plakletters en tegenwoordig is alleen nog het logo van belang. En toch, bij al die beelden die je dan weer voor ogen krijgt, realiseer ik mij maar al te goed dat het ondanks alles, wel echt een beetje de naam mag of mocht dragen van “Die goeie ouwe tijd” want dat was het wel. Na een 35 km stond ik weer bij huis en kon ik met een gerust hart weer de fiets opbergen, hij fietst nog steeds super, ook na 35.630 km.

Geen opmerkingen: