14 maart 2011

Een "sporthart" bestaat dus echt


De eerste berichten van LifeLines, maandagmiddag zo rond een uur of 1 werd ik gebeld door de doktersassistente. Of ik een afspraak wilde maken voor een bezoek aan de huisarts i.v.m. een medisch rapport wat ze hadden ontvangen via LifeLines. Dat was even schrikken, zelf had ik nog geen bericht ontvangen, alle dagen voel ik me alsof ik net 20 ben (klopt niet hoor) en dan ben je net terug van een ritje van 80 km met een gemiddelde van 32,1 kmp/u, zou er dan toch iets mis zijn met mij. Vanmiddag om 10 over half 3 word ik verwacht, ik moet eerlijk toegeven, ik voelde me iets anders dan normaal. De huisarts, die ik overigens niet kende, waarschijnlijk omdat ik er nooit kom, stelde zich voor en ik kon plaats nemen. Ik vertelde meteen dat ik wel een beetje was geschrokken van het bericht, wat is er allemaal loos ? De huisarts vertelde dat hij naar aanleiding van het bericht de persoon in kwestie wel eens wilde zien, in de computer stonden geen gegevens m.b.t. bloeddruk of medicijnen gebruik of ander ongemak. Zelf had hij stage gelopen bij een cardioloog en wist zodoende uiteraard wel één en ander over je “rikketik”. Op de ECG was een afwijking te zien dus wilde hij graag mijn bloeddruk opnemen en even naar mijn hart luisteren, bloeddruk op dat moment, ik meen 78 – 128 en het hart klonk super goed, een hele opluchting. De afwijking van de ECG zou twee oorzaken kunnen hebben, het hart moet extra pompen omdat er te weinig doorgang is of door veelvuldig duursporten, een z.g. sporthart. Het laatste blijkt aan de orde en binnen 5 minuten stond ik weer buiten met de wetenschap dat een “sporthart” echt bestaat en hopelijk tikt het nog 30 jaar door dan heb ik in elk geval de 100 gehaald. Uiteraard heb ik ook gezocht op internet en vond het volgende http://www.gezondvgz.nl/%7B6861ca79-4da3-4b8e-92fe-ba146d5640fc%7D

1 opmerking:

Willem zei

Hoi Pé, dat wist ik zondag na ons ritje al
Gr.Willem