04 april 2011

Santiago de Compostella zonder fiets






Wat bezielt een mens om 3100 km te gaan lopen, ik weet het niet en zal het ook nooit weten, het is mijn “ding” niet. Maar er zijn genoeg mensen die dit opgewekt en vrolijk onder de schoenen “wegtrappelen” , vanmorgen heb ik één van die mensen de hand gedrukt en hem alle sterke gewenst die maar mogelijk is, Hans de Weerdt uit Bovenkarspel is vanmorgen aan zijn wandel/pelgrimstocht begonnen, lopend naar Santiago de Compostella, 3100 km voor de benen, nee nu eens niet voor de wielen wat in “ons” fietswereldje heel gewoon klinkt. Hans zal heel veel zien maar nog veel meer afzien denk ik, we blijven hem volgen via zijn zoon Jeroen die met bepaalde regelmaat zal laten weten hoe het met vader Hans zal gaan. Zo rond 11 uur vanmorgen is hij begonnen en zal op de eerste dag grotendeels nog steun hebben aan Gerda zijn vrouw die hem op de eerste etappe zal vergezellen, maar dan komt het. Ik ben vanaf Bovenkarspel een stukje verder gereden en via Hoorn langs het Westfries Museum naar Schardam gereden waar ik afgeslagen ben naar Zuidoostbeemster waar ik rond 12 uur mijn gezicht even heb laten zien en een broodje heb gegeten samen met Tiny en Remco die vandaag vrij was. Omdat Tiny moest tennissen ben ik weer vrij vlot opgestapt en heb mijn rondje vervolgd langs het Noordhollandskanaal richting Oost en West-Graftdijk en zo naar Alkmaar en Heerhugowaard. Net voor de afslag naar de Westdijk heb ik eerst even gebeld en toen vertelde Marian dat Kees buiten was, met die wetenschap heb ik gezegd dat ik wel even langs zou komen en zo zat ik na een 5 a 10 minuten bij de familie van Hattem aan de thee. Dinsdag is een tuindag dus komt er weinig van fietsen maar voor woensdag hebben Kees en ik al afgesproken dat we naar Oudemirdum zullen fietsen even bij de kleinkinderen kijken en verzorgd worden door Bianca die ik al heb laten weten dat we in ieder geval met ons tweeën komen en misschien komen er nog meer liefhebbers bij, we zullen zien wat het woensdag zal worden. Na mijn stop in “De Waard” , waar een groot veld in bloei stond met hyacinten in vele kleuren, kon ik het ook niet laten om nog even bij Tom en Gerda in Obdam langs te gaan maar uiteindelijk ben ik ook weer thuis gekomen na 130 km.

2 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Ik sprak vandaag ook met Kees af om woensdag te gaan fietsen. De bestemming Oudemirdum was nog niet ter sprake :). Lijkt me wel een mooie rit van voor mij ruim 250 km.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hoi Pé,
Dat wandelen met rugzak lijkt mij ook niets, vooral zo ver maar ik heb een brandweercollega uit Goes die heeft het al meerdere malen gedaan; de eerste keer was nadat zijn echtgenote veels te jong overleden was, daarna sprak ik hem weer eens tijdens een cursus (we zaten als instructeur samen in het hotel voor meerdere nachten) en na zien verhaal ben ik er in zijn geval iets van gaan snappen.
Gr.Willem