09 april 2013

Achteras de/montage en dat na ruim 47.000 km



Een toetje toe, in dit geval een korte beschrijving van wat ik vanmiddag heb gedaan. Niet echt spannend maar voor ik er aan begon heb ik wel even een beschrijving, van enkele jaren geleden, m.b.t. de demontage/montage van de achteras die ik ooit een keer had geprint na te lezen. Had ik dat maar niet gedaan, alles ging voorspoedig totdat ik de inbusbout zocht in de achteras 6 mm en maar proberen er een inbussleutel in te krijgen en zelfs een klein spiegeltje bood geen uitkomst, ook nog een inbussleutel afgezaagd om de bocht goed te kunnen maken in de wielkast, ’t lukte niet. Bijna moedeloos wilde ik alles weer dichtmaken toen ik bedacht om het op mijn manier te doen door logisch te redeneren, binnen de kortste keren ging alles naar wens, gewoon een 13 mm sleutel op de moer zetten en losdraaien. Ik wilde gewoon na 47.260 km de achteras ook wel een keer smeren en “goed” verzorgen. Nadat ik de “astrekker” had geplaatst zou het erom gaan spannen, althans dat idee had ik, nog nooit naar buiten geweest sinds hij was geplaatst. Wonderlijk eenvoudig kon ik met de hand de schroef van de “astrekker” draaien en kwam heel langzaam het wiel enz. vrij om schoon gemaakt  te kunnen worden. Nee de zaak was echt niet uitgesleten en daardoor te ruim, wat wel dient te worden aangegeven, het leek wel een olie opslagplaats, doordat ik af en toe wat olie op de ketting doe was te zien dat dit in de krappe bocht van de ketting bij de derailleur er geregeld af wordt “geslagen” en zodoende werd/wordt alles daar goed gesmeerd en mede daardoor kwam de as er vlot uit. Een nuttige bezigheid voor een middag die nog steeds zonnig is hoewel de eerste bewolking er aan zit te komen.

1 opmerking:

rob, nieuwegein zei

Dan kan ik nog even wachten met mijn bijna 30,000km. Zat er ook aan te denken om een keer het wiel te verwijderen. Maar als iets goed draait, waarom zou je het dan uit elkaar halen.