Een toetje toe, in dit geval een korte beschrijving van wat
ik vanmiddag heb gedaan. Niet echt spannend maar voor ik er aan begon heb ik
wel even een beschrijving, van enkele jaren geleden, m.b.t. de
demontage/montage van de achteras die ik ooit een keer had geprint na te lezen.
Had ik dat maar niet gedaan, alles ging voorspoedig totdat ik de inbusbout
zocht in de achteras 6 mm en maar proberen er een inbussleutel in te krijgen en
zelfs een klein spiegeltje bood geen uitkomst, ook nog een inbussleutel
afgezaagd om de bocht goed te kunnen maken in de wielkast, ’t lukte niet. Bijna
moedeloos wilde ik alles weer dichtmaken toen ik bedacht om het op mijn manier
te doen door logisch te redeneren, binnen de kortste keren ging alles naar
wens, gewoon een 13 mm sleutel op de moer zetten en losdraaien. Ik wilde gewoon
na 47.260 km de achteras ook wel een keer smeren en “goed” verzorgen. Nadat ik
de “astrekker” had geplaatst zou het erom gaan spannen, althans dat idee had
ik, nog nooit naar buiten geweest sinds hij was geplaatst. Wonderlijk eenvoudig
kon ik met de hand de schroef van de “astrekker” draaien en kwam heel langzaam
het wiel enz. vrij om schoon gemaakt te
kunnen worden. Nee de zaak was echt niet uitgesleten en daardoor te ruim, wat
wel dient te worden aangegeven, het leek wel een olie opslagplaats, doordat ik
af en toe wat olie op de ketting doe was te zien dat dit in de krappe bocht van
de ketting bij de derailleur er geregeld af wordt “geslagen” en zodoende
werd/wordt alles daar goed gesmeerd en mede daardoor kwam de as er vlot uit. Een
nuttige bezigheid voor een middag die nog steeds zonnig is hoewel de eerste
bewolking er aan zit te komen.
1 opmerking:
Dan kan ik nog even wachten met mijn bijna 30,000km. Zat er ook aan te denken om een keer het wiel te verwijderen. Maar als iets goed draait, waarom zou je het dan uit elkaar halen.
Een reactie posten