21 augustus 2013

Een dame met interesse en Jan met de nieuwste techniek







Met dit weer is alles mogelijk, je kan lui gaan zitten of in de tuin klussen wat ze ook “tuinen” noemen  en eventueel ontspannen en dat laatste verdiende mijn voorkeur na een paar uur in de tuin te hebben gerommeld. Eerst nog even een brood bakken dan eten en omkleden. Gisteren heb ik een wat langer ritje gemaakt dus vandaag moet ik me “gedragen” niet te buitensporig. Dan moet ik eerst een richting bedenken en dat is zonder bij na te denken gelukt, laat ik eerst maar naar Medemblik gaan en later voorbij Medemblik afslaan naar Oostwoud en bij Jan Geel kijken of die thuis is. Als ik ben afgeslagen en me in het “landelijk” gebied heb begeven, goh, wat klink dat lyrisch, “Ik heb me begeven” inderdaad en dan zie je soms weer dingen die je aan je kindertijd herinneren, gewoon een klein schuitje, “de knoe” zoals wij hem noemden, drie melkbussen erin en zo ging met vroeger het land in om de koeien te melken echt prachtig met alle gedachten daar achter. Als ik met mijn fototoestel in de aanslag sta komt er een mevrouw aan fietsen die meteen afstapt en haar bewondering uitspreekt over de Quest, “Wat een schitterend lief ding” en zo stond ik binnen de kortste keren alles plussen van zo’n fiets uit de doeken te doen, de mevrouw zou er haast zelf nog aan beginnen kreeg ik de indruk. Ik heb met ritje weer vervolgd en kwam al snel in Oostwoud waar Jan zoals altijd druk ik met klussen. Een prachtig verhaal, Jan was onlangs naar een “Beurs” waar allerhande te zien was op gebied van ligfietsen, de meeste constructies konden Jan en Wim wel bevatten ook al waren ze niet direct zichtbaar maar één van de bouwers/ontwerpers had samen met zijn broer een constructie die ze niet thuis konden brengen. Maar technisch als Jan is vond hij pas rust toen hij met behulp van technisch-lego van zijn zoons de constructie had nagebouwd en zo tot de ontdekking kwam hoe één en ander in de praktijk zou functioneren, inderdaad frappant. Ik ben weer opgestapt want als ik was blijven “hangen” dan zou Jan nu nog enthousiast  staan te vertellen over allerlei technische aspecten in en om de ligfiets. Mijn rondje ging verder met wat omwegen naar de Obdammerdijk waar Tom en Gerda normaal “huizen” maar door het mooie weer zijn ze wat uithuizig dat betekent geen bakkie onderweg, dus op naar Middenmeer waar de 70 km’s net rond worden gereden.

Geen opmerkingen: