Hoe
belangrijk is een helm, de meningen hierover lopen nogal uiteen. De ene stelt
zich op het standpunt, “Mij overkomt dit niet, ik kijk wel uit ”terwijl de
ander zonder problemen standaard een helm draagt, weer of geen weer, alleen of
in groepsverband, altijd de helm op. Zelf was ik jaren niet tot de orde te
roepen en zei ik ook uit gewoonte “Mij overkomt zoiets niet” en zo ging ik
jaren zonder helm op de racefiets. Maar ondertussen, al weer jaren geleden weet
ik nog, ben ik helemaal “genezen”. Ik kwam een keer terug bij de caravan
tijdens een vakantie in Frankrijk en zette de racefiets weer op zijn vaste plek
onder de luifel en zag toen dat het maximum ergens 78 km was geweest in de afdaling
van de Croix de Fer, ik ben me toen gaan realiseren dat het onverantwoord was
wat ik deed, ik vond voor mijzelf dat ik “aan de helm” moest, maar toch heeft
dat nog een paar jaar geduurd, pas bij de eerste keer dat ik als deelnemer aan “La
Marmotte” van start ging was de helm verplicht en zo is het gekomen. Als ik
ging klimmen de helm op het stuur en als ik weer in de afdaling ging dan pas
meende ik dat het tijd werd voor de “hoofdbeschermer”. Toen ik eenmaal de
racefiets aan de “wilgen” had gehangen en tot ligfietser was omgeturnd vond ik
dat de helm ook wel weer in de kast kon blijven totdat,…….. ja inderdaad toen
ik Tiny leerde kennen heeft die er gelukkig op aangedrongen dat ik beter een
helm kon dragen en zo zit ik in de Quest altijd met helm, ook al is het een
driewieler en val je niet direct om. En gistermiddag werd ik me daar weer eens
heel goed van bewust, op de Zwaagdijk (mijn geboortedorp) was een ongeluk
gebeurd met een wielrenner die tegen een lantaarnpaal was gebotst. Bij navraag
aan broer Ben hoorde ik dat het een bekende van ons was die door ongelukkige
omstandigheden ten val was gekomen met noodlottig gevolg, met grote spoed werd
hij vervoerd naar het AMC waar een schedelbreuk werd geconstateerd en nog wat
ander letsel, en zei Ben “Hij droeg geen helm” de man is 69 jaar en fiets al
jaren maar toch overkwam het hem een keer. Ik kan iedereen aanraden om gewoon
een helm te dragen “baat het niet schaden doet het zeker niet. En je merkt het
niet meer na een aantal keren dan is het een standaard onderdeel van je
fietsuitrusting.
De
foto heb ik gebruikt van de fotograaf van het NHD die gistermiddag ter plaatse
was.
6 opmerkingen:
Hoi Pé,
De meningen lopen inderdaad nogal uiteen, maar ook ik ben al vele jaren een standaard helmdrager. Zowel op de racefiets als in de velomobiel gaat de helm op. Mijn vrouw vond het ook in de velomobiel een noodzaak, ivm de hoge snelheden die ik hier bereik bergaf. Op laatste afdaling naar het dorp toe heeft de teller ook al eens op 80,5 km/u gestaan, dan moet je echt geen klapband krijgen!
Het is heel vlug een ingesleten gewoonte geworden om de helm op te zetten, net als een gordel in de auto, die doe ik zelfs om als de auto verzet moet worden, zo'n gewenning is dat!
Groeten, Adri.
Volgens de berichten op internet gaat het om het volgende. "De man was aan het fietsen en zijn versnelling werkte niet helemaal goed. Toen hij dit al rijdend probeerde te maken kwam hij tegen een lantaarnpaal terecht."
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Dus helm op en je niet af laten leiden...
Toch hier een nuancering. Fietshelmen van de soort die veel mensen nu dragen, zijn nauwelijks effectief. Ze zijn ook bedoeld voor snelheden tot 20 km/u. Als je gewoon stilstaat en je valt om, dan heeft je hoofd op de grond al een hogere snelheid.
Helmen die bij een impact niet berekend vervormen hebben alleen wat effect om oppervlakkige verwondingen te voorkomen.
Daarnaast kunnen helmen zorgen voor meer nekletsel. Er zijn aantoonbaar eerder ernstige verdraaiingseffecten van de halswervels. Ook kun je met een helm die lantaarnpaal wel raken die je zonder helm misschien net gemist had.
In een velomobiel kun je je met helm niet binnen de tunnel terugtrekken bij een ongeval.
De enige helm waar ik wel mee zou kunnen leven is de helm die bestaat uit een volledig vervormbaar systeem. Er zijn recent helmen die onder meer bestaan uit een kartonnen interieur dat de klap aantoonbaar vertraagt.
Zo lang de meeste helmen bestaan uit een dik pakket polystyreen dat meestal bij een ernstige val nog goeddeels intact is, hebben ze naar mijn mening nauwelijks zin.
Ik zei al dat ze wel wat oppervlakkige verwondingen voorkomen, maar dat is het dan ook. Dat laatste zorgt soms wel voor een fraai gelaat. Ons aller Cees R. kreeg na een aanraking met het asfalt een mooi nieuw velletje terug :)
Ik ken een wielrenner die met 35km/h op het fietspad reed. Onverwacht sloeg een vuilniswagen rechts af over het fietspad. Een grote knal en de wielrenner was even buiten westen. De fietshelm die hij droeg was in twee stukken uiteengebarsten. Het letsel bleef beperkt tot enkele beschadigde nekwervels, waarvan hij vrijwel geheel is hersteld. Als hij de helm niet had gedragen, zou dan zijn schedel gebarsten zijn?
Veel polemiek: onderzoek dat de veiligheidsverhogende factor aantoont en evengoed onderzoek dat bewijst dat een helm het zelfs nog onveiliger zou maken...
http://www.cyclehelmets.org/0.html
Je kunt de veiligheid van een helm zeker niet vergelijken met die van een veiligheidsgordel!
Afgelopen week ook zelf het nut van de helm ervaren. Op een verraderlijk wegdek ging de fiets dribbelen in de bocht, raakte haaks op de weg en ik sloeg om. Weinig schade en alleen wat schrammen gelukkig maar wel een deuk in de helm. Daar zou ik anders een zeker een schaafwond, buil of erger hebben gehad!
Een reactie posten