17 oktober 2013

Ramp toerisme ik deed er aan mee.








Wat is ramptoerisme, vaak heb ik me afgevraagd wat mensen er voor lol in hebben naar de ellende van anderen te kijken en toch deed ik het vanmiddag ook. Maar dit was wel heel speciaal en dat maak je niet al te vaak mee, zeg maar nooit meer. Via de media was het “hotnews” een Belgisch vissersvaartuig  was doordat er een net in de schroef terecht was gekomen stuurloos geworden en z.g. een prooi der golven geworden en op een strekdam bij de Hondsbosschezeewering vast gelopen. Nou was ik al van plan een ritje te maken zo recht mogelijk tegen de wind in, dan is het redelijk goed te doen met deze stormachtige wind uit het westen. En zo was de richting snel bepaald op naar de Noordzee kust en dan even kijken of er bij Petten echt zo veel te doen is. Ik had de wind niet echt op de “kop” en het reed niet prettig maar in Petten was ik al heel snel, zo ver is het nou ook weer niet vanaf Middenmeer. Het eerste wat opviel was een vol parkeerterrein tegen de dijk waar normaal om deze tijd misschien 5 auto’s staan was er nu amper meer plek voor “laatkomers”. Het was bovenop de dijk een drukte van belang en toen ik eenmaal met de vaste omweg aan de buitenkant kwam was het nog erger, wat een volk. En inderdaad de vissersboot lag echt als aan de grond genageld en het water zal hoger moeten komen als normaal wil het gevaarte er heelhuids vanaf komen lijkt mij. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt ben ik voorzichtig om de wagen van de reddingsdienst heen gereden en heb mijn rondje vervolgd richting Hargen waar de strandjutter in de juiste houding stond met dit weer. Een meneer vroeg nog of de boot er nog lag bij Petten, ik liet hem wat foto’s zien en meteen besloot hij om langs de dijk ook een kijkje te gaan nemen. Mijn route ging via Schoorl naar het oosten alles voor de wind op naar Middenmeer waar de teller voor dit middagtripje iets meer dan 70 km aangaf.

Geen opmerkingen: