16 maart 2015

"Koerswijziging" door een frisse wind










En weer zit het ritje er op, en het was weer heerlijk. De nieuwe week lijkt met de vooruitzichten veel “fietsbaar” weer op te leveren, niet dat je met regen niet op pad zou kunnen maar ik ben zoals ik al zo vaak heb geschreven, een mooi weer fietser. Het leek me wel wat om vandaag een rondje over Marken te maken, zo langs de kust via de diverse “dammen”, Edam, Volendam  en Monnickendam. Het eerste obstakel had ik al na 2 km, omdat de chauffeur de auto niet verder op de inrit wenste te plaatsen moest ik er uit om verder te gaan, en net op die plaats was men bezig langs de vangrail van de A7/Flevoweg een heg te plaatsen waarbij het verkeer juist naar die weghelft werd gestuurd d.m.v. borden en zo werd het extra gevaarlijk maar daar had deze chauffeur geen boodschap aan, helaas. Om de omleiding bij de aanleg van de Westfrisiaweg te ontlopen ga ik in Wognum rechtsaf en dan bij de kerk linksaf via de Lekermeer en kom dan uit in Bobeldijk. Het gaat weer voorspoedig verder en bij Schardam stop ik even om een foto te maken van de voorbereidingen voor de bouw van een gemaal  in de dijk er is nog al wat damwand nodig voor men echt kan beginnen. De eerste lammetjes zijn ook al los gelaten op de dijk zowel wit als zwart en even verder stonden een aantal “woldragers” me stom aan te kijken, mijn conclusie dit zijn geen Hollandse schapen.  Door Edam en Volendam gaat redelijk vlot en zo kom ik door Katwoude om dan vlak voor Monnickendam te ervaren dat het behoorlijk fris is, ik krijg de wind een stukje volop van opzij en als je dan wat bezweten ben voelt het gauw koud. Het was mijn bedoeling om naar Marken te gaan en daar een rondje maken maar door deze laatste ervaring heb ik meteen de koers gewijzigd vooral omdat de zon ook weg was. Dus richting Overleek en Ilpendam en dan zie ik wel en zo kwam ik uit in Kwadijk waar de weg open lag naar Middenbeemster en De Rijp. Dan nog een klein stukje en in ben op de Obdammerdijk en zie zwager Tom en zus Gerda druk in de tuin. Ik wilde verder, maar nee eerst ga je mee voor koffie en dan zeg ik niet snel nee. Eenmaal weer in Middenmeer stop ik voor een praatje met buurman Jef Kerckhoffs en even later komt daar nog een buurman bij pastor Jan Granneman en zo kom ik na een gezond ontspannen ritje weer in een veilige buurt thuis na 121 km.

1 opmerking:

Belle zei

Ik zie een goed leesbaar telefoonnummer staan op die tankwagen. Misschien moeten al je lezers even bellen met een klacht over dit asociale foutparkeerdersgedrag?!