20 juni 2017

Weer een echt rondje, super.


“Mooi gaan moid” echt op z’n Westfries, “het is mooi gegaan meisje” en dat is het, weer een keer het echte rondje over de dijken. Op tijd vertrokken en zodoende ook weer op tijd thuis, om goed 7 uur ben ik van huis gegaan eerst even naar de Avia-pomp om bij Fred een cadeautje op te halen voor Bianca en Siebo, wel extra ballast aan boord maar het is voor een goed doel.

Ik ga eerst over de dijk Enkhuizen - Lelystad en zie als ik na enkele kilometers over de dijk naar het water ga dat er enorme aantallen zwanen zwemmen en dat er hier en daar leuke lila bloemetjes bloeien op de dijk.


Lelystad is snel weer achter de wielen en langs de dijk richting Ketelbrug kom ik weer de vaste bekenden tegen o.a. Johan van Dijk de steenzetters die in mijn ogen heel zwaar werk verzetten en dan is koffietijd een moment om even aan jezelf te denken. Even later onder de Ketelbrug door, die deze keer omhoog staat en dat heeft tot gevolg dat er een behoorlijke rij auto’s boven mij staat te wachten, maar als ik het rondje heb gemaakt is de weg weer vrij en is alles weer in beweging.
In de Noordoostpolder zie ik diverse banen aardappelen staan en Kees van Arendonk heeft weleens gezegd “eenmaal een “pieperhart” altijd een “pieperhart” en dat blijft zo” of dat met mij ook zo is, ik weet het niet maar een foto maken is wel een teken dat ik niet helemaal alles kan ontkennen als het op aardappelen aankomt.

In Oudemirdum is Bianca af en toe ijverig bezig om kikkers te vangen in de vijver om ze ver van huis weer uit te zetten, ze maken zo’n herrie, maar het lukt slecht, zelfs vanuit de betonkuip springen ze zo weer in de vijver, gezonde springers is mijn oordeel.
Na omkleden en een paar bakken koffie stap ik weer op en net van start kom ik Fleur tegen die stage loopt op de lagere school waar ze zelf ooit is begonnen.

Langs de dijk moest ik de laatste keren omrijden maar nu ligt er weer een mooi stuk asfalt en langs de kant hier en daar enorme Berenklauwen, een mooie plant maar probeer hem niet zonder handschoenen aan te pakken zijn sap geeft “prachtige” blaren.



Dan de Afsluitdijk, even stoppen bij het waterballet om de brug te koelen, ik heb geluk hij gaat niet omhoog maar het is nu nat zat denk ik. Gisteren was ik taxichauffeur, mijn zus had gevraagd of ik haar naar Drachten kon rijden voor een medische controle en toen werd er ook al flink met water gemorst, zodoende van gisteren geen fietsverslag. Maar vandaag, met nog een laatste stop bij de sluizen waar een bord is geplaatst wat ik nog nooit eerder had gezien, was het gaan met die banaan, op de dijk alles met een gunstige wind op Den Oever aan
waar een zeilboot net het ruime sop kiest en ik de afslag naar Middenmeer neem om na 205 km alles weer als afgedaan te beschouwen, een super mooi ritje.

1 opmerking:

Anoniem zei

Super inderdaad Pé, dat je je zo snel weer je conditie terug hebt. Mooiste zinnetje uit dit blog: "een teken dat ik niet helemaal alles kan ontkennen als het op aardappelen aankomt". Ik moest er om lachen. En dank ook voor de prachtige foto's!