03 januari 2019

Het zoveelste vaste rondje Hoorn-Enkhuizen-Medemblik

90 km


Windstil
Gisteren had ik de rit voor vandaag al min of meer gepland, het bekende H.E.M. rondje. Ik was er al een tijdje niet geweest, op de dijk langs het Marker/IJsselmeer, het voormalige IJsselmeer en nog eerder de Zuiderzee, maar ja we moeten met de tijd mee.
Een zilverreiger tussen de ganzen

Alles vliegt weg incl. de zilverreiger
Het weer is prachtig en er is hoegenaamd geen wind, ik ga deze keer via Lekerveen en Lekermeer waar ik door een wandelend echtpaar wordt aangesproken over de ganzen die opvliegen. Inderdaad voor auto’s fietsers enz. blijven de vogels op de grond maar voor een gele Quest gaan ze vlot aan de haal dat heb ik al vaak ervaren. De route gaat via Bobeldijk en Berkhout naar Scharwoude waar ik de dijk neem richting Hoorn. Na de Slagterlaan linksom door Berkhout waar ik even op de claxon druk als ik Lida en Ben zie zitten op hun vaste stek.  Het is bijzonder rustig langs de dijk en zelfs door Hoorn is weinig leven te bespeuren.
De schouwburg en kerk van Hoorn

Stilte op de dijk

Een moedige zeiler
Op het water zie ik weinig golfslag maar nog wel iemand die zijn zeilboot van stal heeft gehaald of hem naar de stalling brengt, wie zal het zeggen.
De Dromedaris in Enkhuizen

Ook oud kan mooi zijn
In Enkhuizen blijft de Dromedaris nog altijd een mooi gebouw waar nogal wat foto’s van zijn gemaakt evenals de woningen op deze hoek van de haven. Vanaf Enkhuizen richting Medemblik is een vaste, bijna blindelings te rijden weg die ik vlot onder de wielen door laat gaan en dan de polder weer in.
Even er omheen en weer verder
Langs de Medemblikkerweg, waar een enorm aantal kabels en leidingen onder de grond worden gestopt is de firma Jimmink bezig het overtollige water weg te pompen waarbij het fietspad is geblokkeerd, helaas even uit de fiets en vervolgens naar Middenmeer waar de teller precies 90 km heeft opgeteld bij zijn totaal.




Geen opmerkingen: