05 mei 2008

Een rondje zonder "schatzoeken"
















Vertrekken vanuit Middenmeer en na 125 km weer binnenrollen in Middenmeer, met dit weer een fluitje van een cent. Eerst had ik nog plannen om naar Friesland te gaan maar aangezien ik rond half 3 thuis wilde zijn i.v.m. bepaalde afspraken leek me dat niet helemaal verstandig, bovendien was het ook niet uitgesloten dat ik eerder op de afspraak moest zijn dus dan maar een rondje uit de vrije hand. Eerst naar Den Oever en via de smalle opgang bij de haven naar de buitenkant langs het Wad en verder richting het museum van Jan Lont waar mogelijk de gedroogde scharren aan de lijn zouden hangen. Vorige week passeerde ik de woning van Klaas de Haan, de man die deze oude voedselvoorziening nog werkelijkheid kon doen worden, precies zoals de Wieringers vroeger voor de kost zorgden. Inderdaad toen ik er langs reed zag ik ze hangen, netjes rechts van de boerderij aan de lijn. Verder over Wieringen naar de “korte Afsluitdijk”, daar werden we gisteren geïnformeerd door een man die met een GPS aan het z.g. “schatzoeken”was, een “sport” die veelvuldig wordt beoefend. We kregen tekst en uitleg hoe het allemaal werkte en hij liet ons zien waar de z.g. “schat” verborgen lag, heel interessant leek mij, hij haalde er iets uit en stopte er ook iets in als ik dat goed heb begrepen en via internet wordt dan melding gemaakt van de vondst. Later op de dag kwamen we op het zelfde punt terug en heel toevallig liepen er toen weer mensen rond met een GPS die ook de zelfde “schat” zochten. Omdat ik vandaag de GPS ook bij me had dacht , ik zal dat coördinaat ook eens vastleggen, maar de jongelui van gistermiddag hebben de vondst waarschijnlijk verplaatst of meegenomen, waar hij lag was nu niets meer, vandaar dat vlaggetje op de kaart bij nummer 006, de plaatst waar de z.g. cache had gelegen. Vervolgens door naar Breezand en Anna Paulowna waar van 3 t/m 7 mei dez.g. “Bloemendagen” worden gehouden, veel versiering in de dorpen en de polder met bloemen en mozaïeken, enkele mozaïeken sprongen er echt uit. Voor het Noordhollandskanaal ben ik afgeslagen richting ’t Zand en daar het kanaal overgestoken om wat meer naar de kust te komen. Via Petten de Hondsbossche zeewering opgereden en langs de Noordzee afgezakt naar Hargen dan door de duinen naar Schoorl en toen weer richting Koedijk, Broek op Langdijk, Heerhugowaard en Obdam een heerlijk rondje met veel zon en iets wind, voor de z.g. rechtop fietsers stond er een behoorlijke stevige wind uit het oosten en volgens mijn vriendin is die altijd hard.

Geen opmerkingen: