01 september 2008

Het "Vierkant" staat nog




Geduld, geduld en nog eens geduld, het wordt weer prima weer vandaag maar dan moet ik nog wel even wachten, en achteraf is dat niet verkeerd geweest. Tegen half 12 ben ik vertrokken en eerst even naar de fietsenmaker in Medemblik, ik heb een klein staaldraadje, een gewone binnenkabel, geplaatst op de beugel die het trapstel op zijn plaats houdt en vandaar aan de stuurstang zodoende blijft het stuur op afstand staan, de tijd zal leren of dit gaat bevallen. Via Medemblik langs mijn beide broers, de jongste niet thuis en de oudste was wel aanwezig. Daar een bak koffie gedaan en wat kletsen en vervolgens weer verder. Na goed 100 meter ben ik even gestopt om een foto te maken van het gebouwonderhoud, de “Dom van Westfriesland” (zegt men wel eens) werd aan de buitenkant hier en daar schoongespoten met een hogedrukreiniger, een vorm van onderhoud met dergelijk materiaal had ik nog niet eerder gezien op zo’n hoogte. Via Zwaagdijk, Hoorn, Berkhout en vervolgens Avenhorn ben ik langs de Oostmijzen naar Schermerhorn gereden. In de bocht zo halverwege staan nog een paar boerderijen vlak bij elkaar, één van de panden was grotendeels gesloopt maar het “vierkant” stond nog en als klein kind hoorde ik wel eens zeggen, als er na een brand van een boerderij alleen het vierkant nog stond dan werd hij herbouwd, want dat was het hart en de ziel van een boerderij, nou het zal mij benieuwen of hier ook ooit weer een echte boerderij komt te staan, dit “vierkant” leek mij wat erg oud en kwalitatief niet zo best meer, maar ik ben geen bouwkundige en als het waar is wat men vroeger beweerde dan zijn hart en ziel nog aanwezig. Het ronde ging verder via diverse wegen en dorpjes tot ik weer thuis kwam na 98 km.

Geen opmerkingen: