08 september 2008

Zon zee en wind




Heerlijk, wat een prachtige dag, beetje wind, beetje zon, veel zin, wat wil een mens nog meer. Ik was al vrij vroeg uit de veren, zo rond half zeven zat ik beneden te “kranten”, ondertussen draaide de wasmachine en na het ontbijt met thee en later nog koffie had ik het gevoel dat ik de hele wereld weer aan kon. Eerst maar eens de banden controleren of er voldoende spanning aanwezig is, overal kon een beetje bij gepompt worden en na een laatste controle leken die in orde dan meteen maar even de trappers een beetje van het spuitje laten proeven en de ketting in zijn geheel lekker laten “badderen” wat zal dat straks weer soepel en geruisloos lopen. Nog maar een bak koffie en dan omkleden, zal ik naar Friesland gaan of maak ik een ander rondje, het werd het tweede, een ander rondje dus. Eerst richting Den Oever wat bijna in de achtertuin is zo vaak als ik hier langs ga, maar bij Den Oever zelf liep ik het een beetje op, nou ja zo erg was het nou ook niet, maar ik kon niet via mijn vertrouwde pad langs de haven en dan naar de buitenkant van de dijk. Oorzaak heel simpel, men is nog niet klaar met de z.g. “Flora en visserijdagen” in Den Oever een soort nationale feestdag of beter gezegd dagen want men heeft meer dorst dan voor 24 uur. Dus via een ommetje toch naar de buitendijkse route waar ik toch moet ervaren dat er meer wind staat dan ik in eerste instantie dacht. Maar goed, een beetje meer power op de trappers en je vliegt er toch weer over met zo’n Quest. Na het eiland Wieringen via de “korte Afsluitdijk” richting Balgweg naar Den Helder waar het nu een stuk rustiger is dan de vorige keer toen ik hier was met al die “Tall Ships”. Ergens hier in de buurt moet Cees Roozendaal zijn werkplek hebben maar dat adres is mij niet bekend dus “doorstomen” langs het Marsdiep over de Zeepromenade richting Huisduinen, de snelheid raakt er helemaal uit, zou dat nou alleen door die sterke wind van opzij komen, dat kan toch niet. Er zat maar één ding op, controleren op een eventuele lekke band, jawel hoor achter was zo goed als leeg. Gelukkig was ik al zo ver dat er weer wat gras op het hoger gelegen dijkgedeelte groeide waardoor er een bedje gespreid lag om de Quest op z’n zij te leggen. Het zal je gebeuren dacht ik kort te voren en nu lag/stond ik daar eerst maar een winddicht jasje aan want als je nat en bezweet bent is het niet zo gezond om dan in een lichte storm te staan “koetelen” met een lekke band. Eén en ander was vrij snel verwisseld en kon ik weer verder, na een paar honderd meter linksaf omhoog en de duinen in, maar dat ging deze keer niet door er lag een behoorlijke zandbank dwars over het brede fietspad waar net iemand met de racefiets op zijn nek doorheen “baggerde” en een Quest optillen gaat me net even te ver dus een stukje omrijden en dan weer de route oppakken naar Groote Keeten, Callantsoog, Hargen, Schoorl en Bergen. Op dat punt heb ik de route weer verlegd richting Middenmeer via Koedijk en Zuid-Scharwoude. Alles met elkaar een leuk rondje van 131 km volgens de GPS van Garmin .

Geen opmerkingen: